Czekając na teletransmisję

Przesyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych drogą elektroniczną będzie możliwe dopiero na początku kwietnia br.

Przesyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych drogą elektroniczną będzie możliwe dopiero na początku kwietnia br.

Dokumenty dotyczące wysokości płaconych składek będą mogły być przesyłane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zarówno siecią ekstranet (poprzez ogólnopolski numer dostępowy 020 25 25), jak i za pośrednictwem Internetu - zapewniają przedstawiciele ZUS. Wcześniej twierdzili, że teletransmisja będzie możliwa jedynie za pomocą ekstranetu. Adres publicznego serwera WWW nie został na razie ujawniony. Elektroniczny transfer danych do ZUS będzie jednak możliwy nie wcześniej niż w kwietniu br.

Internet czy ekstranet

Połączenie z siecią Internet będzie taryfikowane zgodnie z opłatami pobieranymi przez dostawcę usług internetowych, natomiast cena połączenia z siecią ekstranet zostanie ustalona między ceną połączenia lokalnego i międzymiastowego. "Obecnie testowana jest jakość połączeń. Sieć ekstranetowa prawdopodobnie okaże się szybsza i wygodniejsza, ale wybór należy do płatnika" - mówi Bolesław Urbański, dyrektor Centralnego Ośrodka Obliczeniowego ZUS.

Do tej pory wydano 2,6 tys. certyfikatów, uprawniających do przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych drogą elektroniczną. "Znacznie zmniejszyła się liczba błędów w nadsyłanych wnioskach o przyznanie certyfikatu. Do tej pory o certyfikat ubiegały się głównie firmy zatrudniające powyżej 50 osób. Spodziewamy się fali wniosków o przyznanie certyfikatu, kiedy teletransmisja będzie już możliwa. Sądzimy, że ostatecznie przydzielimy do 80 tys. certyfikatów" - mówi Andrzej Wielowieyski, prezes zarządu firmy Unizeto, pełniącej funkcję Centrum Certyfikacji dla potrzeb ZUS.

Tajne oprogramowanie

Przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zdecydowali, że rozpowszechnianie ostatecznej wersji Programu Płatnika Teletransmisja (PPT) z 30 stycznia 1999 r., "z uwagi na jego kluczową rolę w uwierzytelnianiu informacji, w tym zastosowane mechanizmy kryptograficzne", będzie odbywać się tylko poprzez placówki ZUS. Nie będzie można go więc uzyskać za pośrednictwem serwera WWW ZUS. System ten jest niezbędny m.in. do stworzenia wniosku o wydanie certyfikatu (W2) do Centrum Certyfikacji wysyłanego następnie na adres [email protected].

Adres ten jest inny niż ten, który można zobaczyć w opcjach Programu Płatnika Teletransmisja. Autorzy programu radzą, aby zmienić ten adres w bazie danych Programu Płatnika Teletransmisja. W tym celu należy uruchomić opcję Aplikacja, a następnie Opcje. Na pierwszej zakładce pojawia się lista wiadomości, a obok niej adresy poczty elektronicznej, na które należy wysyłać poszczególne wnioski. Przy identyfikatorze W02 należy poprawić znajdujący się tam adres.

Za pośrednictwem PPT następuje również rejestracja uzyskanego certyfikatu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200