Panorama w Internecie

Brak stałego łącza do Internetu nie stanowił przeszkody w uruchomieniu interaktywnego internetowego serwisu firmy Panorama Polska.

Brak stałego łącza do Internetu nie stanowił przeszkody w uruchomieniu interaktywnego internetowego serwisu firmy Panorama Polska.

Panorama Polska znana jest z książek teleadresowych, wydawanych dla różnych rejonów kraju. Obecnie firma zamierza prezentować swoje bazy danych, wykorzystując możliwości nowych mediów. Na jej serwerze internetowym znajdują się informacje o 350 tys. firm. Do końca tego roku ich liczba ma wzrosnąć dwukrotnie.

Serwis zbudowała i prowadzi firma ITnet z Gdańska. Przez kilka miesięcy pracował nad nim 6-osobowy zespół informatyków. Internet ma być nową ofertą dla reklamodawców współpracujących z Panoramą Polską. Jednak głównym celem stworzenia internetowego serwisu była potrzeba budowy marki, która docelowo miałaby się kojarzyć z ważnym portalem. "W przyszłości Internet może stać się równie ważnym medium prezentacji firm jak tradycyjna książka teleadresowa" - mówi Piotr Dębski, new media manager w Panorama Polska. "Dla nas jest to projekt strategiczny. Mamy nadzieję prowadzić go co najmniej przez kilka lat" - twierdzi Marek Stefaniak, szef firmy ITnet.

Szukajcie, a znajdziecie

Centralnym elementem serwisu jest narzędzie wyszukujące (widoczne na ekranie jako osobne okno). Wyszukiwanie można prowadzić pod kątem takich kryteriów, jak nazwa, miasto, województwo, branża czy zależnie od geograficznej lokalizacji (do czego służy prezentowana mapa graficzna). Wynik poszukiwań jest także prezentowany w osobnym oknie (w tle cały czas jest widoczny interfejs przeglądarki z pierwszą stroną serwisu).

Dla użytkowników sieci globalnej dostęp do firm i mechanizmu wyszukującego jest dostępny bezpłatnie. Firma Panorama Polska zamierza zarabiać na publikacji ogłoszeń, a konkretnie - podobnie jak to ma miejsce w przypadku wydania papierowego katalogu - wszelkich informacji rozszerzających standardową prezentację teleadresową firmy. Za dopłatą firma może dodać baner, dowiązanie do własnych stron WWW czy adres e-mail.

Panorama Polska od kilku lat ma swój serwer Polish Pages, w wersji anglojęzycznej. Jednak dopiero od jesieni ub.r. zdecydowano się na poważne inwestycje w rozwiązania internetowe. Zmiana postrzegania znaczenia Internetu była skorelowana z przejęciem wszystkich udziałów w firmie przez dwóch zagranicznych inwestorów - amerykańską firmę GTE Corp. (51%) i szwedzką Telię AB (49%).

Dostępność a bezpieczeństwo

Serwis działa na dwóch wydzielonych platformach sprzętowych. Nie chodzi tu jednak o ich zdublowanie. Na Linuxie i serwerze Apache z mySQL jest umieszczona adresowa baza danych. Na drugim serwerze, pod Windows NT, działa oprogramowanie MapInfo wraz z geograficzną bazą danych, potrzebną do tworzenia skalowalnej mapy. "Dane do tej mapy zakupiono od innej firmy" - mówi Marek Stefaniak. Do realizacji większości zadań aplikacji umieszczonej na serwerze WWW posłużyły skrypty napisane w PHP 3.0. Prezentowaniem danych i tworzeniem interfejsu serwisu zajmują się skrypty JavaScript. Do analizowania wykorzystania serwera posłużono się unixowym oprogramowaniem analog 3.11.

Serwery podłączone są do Internetu z przepustowością 2 Mb/s do sieci TPnet. "Nie mieliśmy problemów z łączem, ale sieć nie działa tak jak powinna, ostatnio dają się we znaki problemy z serwerami DNS" - mówi Marek Stefaniak. Do tej pory bezpieczeństwo serwera nie zostało zagrożone. Jak przyznaje Marek Stefaniak, na zlecenie ITnet były prowadzone (nieudane) próby nie autoryzowanego wejścia na serwer.

Aplikacja - podobna do tej internetowej - wraz z całą bazą znajdzie się także na płytach CD. Interfejs i działanie aplikacji jest prawie identyczne z internetową wersją. Ma ona być zintegrowana z internetowym serwisem, który zapewnia aktualność prezentowanych danych. Ich odświeżanie następuje w cyklu kilkumiesięcznym (wyciąg z firmowej bazy zostaje fizycznie przeniesiony na taśmach ze streamera do siedziby firmy ITnet). Dane przekształcane są z własnej bazy Page, należącej do Panoramy Polskiej, na postać tekstową. ITnet zmienia je na format tabel SQL.

W przyszłości planuje się zbudowanie interaktywnej mapy (w której byłyby umieszczone także plany miast, a program wskazywałby lokalizację szukanych obiektów). Wkrótce zostanie też przebudowany interfejs stron WWW.

Dużo na promocję

Prowadzona akcja reklamowa internetowego serwisu Panoramy Firm wpłynęła na wzrost liczby odwiedzających strony - od 1,5 tys. do 30 tys. dziennie (z czego większość korzysta z serwisu wyszukiwawczego). "Dla nas to także promocja Internetu. Dlatego wykorzystujemy popularne tytuły prasowe czy billboardy" - mówi Piotr Dębski. Na reklamę serwisu przeznaczono kilkaset tysięcy złotych. Większość korzystających z niego to użytkownicy polskiej odnogi Internetu.

Panorama Polska przeprowadziła badania wśród firm prezentowanych na łamach swoich książek teleadresowych. Okazało się, że aczkolwiek aż 70% firm jest zainteresowanych wykorzystaniem Internetu, to jedynie 5% z nich - i to prawie wyłącznie tych większych - ma własne strony internetowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200