Strategia według Portera

MacroSoft rozwija się ściśle według zaleceń książkowych - specjalizacja i koncentracja na wybranym segmencie rynku.

MacroSoft rozwija się ściśle według zaleceń książkowych - specjalizacja i koncentracja na wybranym segmencie rynku.

MacroSoft powstał w 1986 r. z inicjatywy pracowników Centrum Informatycznego Uniwersytetu Warszawskiego, którzy stworzywszy jeszcze w ramach działalności uniwersytetu program finansowo-księgowy, zapragnęli rozwijać działalność komercyjną.

Na bazie tego programu powstał system kadrowo-płacowy Kali, pisany w Turbo Pascalu. Wówczas firma postanowiła stworzyć środowisko programistyczne do szybszego budowania aplikacji w Pascalu - MacroBase, przeznaczone na platformę DOS.

Użytkownik uniezależniony

Wraz z rozwojem oprogramowania, dostosowywanego do platform Windows i Unix, pisanego w C++, rozwijało się również narzędzie, w tych środowiskach zwane MacrobasE. Tworzone były kolejne moduły powstającego zintegrowanego systemu wspomagania zarządzanie SKID. W jego skład weszły takie moduły, jak FIKS (finanse i księgowość), FIKSBIL (sprawozdania i analizy finansowe), KALI (kadry i płace), MAGFAKT (gospodarka magazynowa, sprzedaż i fakturowanie) czy ESTRA (ewidencja środków trwałych).

"Doszliśmy do wniosku, że w polskich warunkach nie da się sprzedawać oprogramowania z półki. Dlatego system SKID jest sparametryzowany i łatwo daje się modyfikować przez użytkownika. Sprzedajemy nasz system wraz z kodem źródłowym, co czyni użytkownika wyposażonego we własne służby informatyczne zupełnie niezależnym od dostawcy" - mówi Paweł Bondar, prezes zarządu MacroSoft SA.

Ambitne plany

MacroSoft od początku postawił na ograniczony zakres działań i specjalizację. "Nigdy nie handlowaliśmy sprzętem, nie zajmowaliśmy się sieciami, chcieliśmy oprzeć się jedynie na własnym oprogramowaniu i dochodowych usługach, takich jak wdrożenia, analizy potrzeb, szkolenia, projekty oprogramowania czy konsultacje merytoryczne" - mówi Paweł Bondar. Głównymi odbiorcami produktów MacroSoftu są wielo-oddziałowe przedsiębiorstwa handlowe i usługowe zatrudniające 100-1000 osób.

MacroSoft zamierza w najbliższym czasie rozszerzyć zakres świadczonych usług, m.in. rozbudować sieć oddziałów o 4 następne, tworząc sieć produkcji i dystrybucji oprogramowania we wszystkich miastach wojewódzkich. Jedną z nowych usług będzie tworzenie nietypowego oprogramowania. Przedstawiciele firmy zamierzają wykorzystać tu doświadczenia zdobyte w projekcie realizowanym wspólnie z InfoViDE dla Państwowej Inspekcji Pracy.

Rozwój jakościowy

W I połowie ub.r. MacroSoft, jako pierwsza spółka informatyczna, zadebiutował na Centralnej Tabeli Ofert (CTO). W listopadzie ub.r. warszawski producent oprogramowania rozpoczął natomiast starania o uzyskanie certyfikatu ISO 9001 w zakresie produkcji oprogramowania, który, zdaniem przedstawicieli firmy, powinien uzyskać jesienią br. Ma on umożliwić uporządkowanie pewnych procedur i osiągniecie wyższej jakości. Jest to jednak czasochłonna inwestycja przeszkadzająca w działalności bieżącej. ISO jest pierwszym etapem na drodze do wprowadzenia zintegrowanego zarządzania jakością.

W najbliższym czasie będą opracowane dwa nowe moduły pakietu SKID - marketing i dystrybucja. W planach MacroSoftu jest też stworzenie modułu produkcyjnego dla małych przedsiębiorstw. "Chcemy również wziąć udział w konsolidacji rynku, przejmując niewielkie firmy lub łącząc się z nimi w ramach grupy kapitałowej. Na rynku istnieje sporo firm mających doskonałe produkty i pomysły, ale słabych kapitałowo. Dla nas jest to szansa nadrobienia straconego czasu i zyskania dodatkowego potencjału" - mówi prezes zarządu MacroSoft.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200