Lokalny BlueComp

KSK przekonała się, że łatwiej zorganizować produkcję komputerów niż sieć sprzedaży.

KSK przekonała się, że łatwiej zorganizować produkcję komputerów niż sieć sprzedaży.

Podjęta przed około rokiem przez katowicką firmę KSK inicjatywa rozwinięcia montażu komputerów PC sprzedawanych pod własną marką BlueComp okazała się trudniejszym zadaniem niż spodziewali się przedstawiciele firmy. Plany wyprodukowania ok. 10 tys. komputerów w ub.r. nie zostały zrealizowane. KSK sprzedała zaledwie 2 tys. modeli BlueComp.

Przyczyny niepowodzenia wynikały z problemów ze sprzedażą komputerów w sieci dealerów, gdzie popyt na nie był znacznie mniejszy niż oczekiwano, i trudnej sytuacji finansowej przedsiębiorstw górniczych oraz hutniczych, które były dotąd jednym z największych odbiorców sprzętu KSK. Większość komputerów Blue-Comp sprzedano we własnej sieci sprzedaży na obszarze południowej Polski. Jesienią 1997 r., podczas prezentacji planów uruchomienia dużej montowni sprzętu PC, przedstawiciele firmy podkreślali, że KSK jest dystrybutorem podstawowych elementów komputerów i dlatego będzie mogła konkurować z innymi producentami.

Atutem firmy miały być atrakcyjne ceny, gotowość do szybkiej zmiany konfiguracji komputerów i sprawny serwis dzięki posiadaniu własnych magazynów podzespołów.

Oprócz dystrybucji, montażu komputerów i integracji systemów, które obejmują głównie południową Polskę, KSK ma również oddział zajmujący się instalacją okablowania strukturalnego realizujący kontrakty na terenie całego kraju. Choć z jednej strony tego typu dywersyfikacja zwiększa odporność na wahania rynkowe, to rozproszenie dostępnych środków jednak ogranicza możliwości rozwoju.

W obliczu konsolidacji dystrybutorów i spadającego udziału w rynku dużych lokalnych producentów PC niepowodzenie KSK w rozwinięciu masowego montażu komputerów może być ostrzeżeniem dla innych krajowych firm. Potwierdza się opinia, że w najbliższych latach można oczekiwać wzrastającego udziału w polskim rynku tanich modeli komputerów markowych oferowanych przez firmy Compaq, IBM, Dell, Hewlett-Packard i Fujitsu. Ta ostatnia nie sprzedawała dotąd liczącej się liczby komputerów PC, ale obecnie uruchamia montownię sprzętu w Suwałkach we współpracy z Silco ExImp.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200