Liczy się kontekst

Dane w hurtowni mają znaczenie tylko wtedy, gdy rozważa się je we właściwym dla nich kontekście.

Dane w hurtowni mają znaczenie tylko wtedy, gdy rozważa się je we właściwym dla nich kontekście.

Klasyczne, operacyjne systemy zarządzania danymi koncentrują się na ich aktualności. W działaniach operacyjnych trzeba wiedzieć, jaki jest w danej chwili stan finansowy firmy, magazynu i zamówień. Jednak operowanie tylko informacjami aktualnymi nie pozwala na wykrywanie tendencji i zależności. Jedną z ważniejszych cech hurtowni danych jest możliwość zapamiętywania, zarządzania i dostępu do danych historycznych.

Operowanie danymi dotyczącymi długich okresów wprowadza nowe pojęcie, nie występujące w projekcie hurtowni - kontekstu danych. Weźmy najprostszy przykład. Analizujemy sprzedaż produktu w czasie ostatnich trzech lat. Z wykazu obrotów wynika, że przyrost sprzedaży w latach 1996/97 wyniósł 300%, zaś 1997/98 tylko 20%. Informacja jest zaskakująca tylko do chwili, gdy uświadomimy sobie, że jest to produkt, który pojawił się w sierpniu 1996 r., poparty agresywną akcją marketingową. Inne aspekty kontekstu mogą dotyczyć różnych podziałów terytorialnych, kategorii produktów, inflacji, sposobu opodatkowania akcji promocyjnych.

Dla zrozumienia i interpretowania znaczenia danych w czasie jest konieczny nowy wymiar danych w hurtowni - kontekst. Porównywanie i zrozumienie danych w czasie wymaga, aby kontekst był równoprawnym partnerem zwartości. W większości przypadków ten aspekt projektowania i realizacji hurtowni danych jest zaniedbywany.

Informacje kontekstowe

Jak podaje W. H. Inmon (w książce Building the Data Warehouse), istnieją trzy typy informacji kontekstowych:

  • proste informacje kontekstowe

  • kompleksowe informacje kontekstowe

  • zewnętrzne informacje kontekstowe.
Proste informacje kontekstowe dotyczą podstawowych struktur danych w hurtowni i zawierają takie parametry, jak struktura danych, sposób kodowania danych, nazewnictwo, miary stosowane do danych (rozmiar danych, szybkość wzrostu danych, sposób używania danych). Są one na ogół przechowywane w słownikach hurtowni, katalogach lub repozytoriach.

Kompleksowe informacje kontekstowe opisują te same dane, co proste informacje kontekstowe, ale z innej perspektywy. Dotyczą one takich aspektów danych, jak definicja produktu, podziału terytorialnego, ceny, sposobu pakowania, dystrybucji, struktury przedsiębiorstwa.

Przykładem kompleksowej informacji kontekstowej budzącym wiele kontrowersji jest obrót. Dla działu produkcyjnego produkt wysłany do magazynu już liczy się w obrocie, dla działu sprzedaży - w chwili zawarcia umowy na sprzedaż, dla działu spedycji dotyczy momentu pobrania z magazynu i wysłania faktury, dla księgowości - w chwili nadejścia płatności. Jak widać, znaczenie jednego, pozornie niekontrowersyjnego terminu zależy od tego, kto się nim posługuje. To samo dotyczy innych terminów biznesowych. Kompleksowe informacje kontekstowe są na ogół najbardziej użyteczne, ale też najtrudniejsze do zapisania. Co gorsza, na ogół zapomina się o nich. Wiedza, którą mają pracownicy, często jest niedoceniana.

Zewnętrzne informacje kontekstowe nie są związane z przedsiębiorstwem, lecz z sytuacją ekonomiczną kraju, polityką, handlem zagranicznym, bilansem handlowym. Dotyczą one więc środowiska, w którym działa przedsiębiorstwo. Podobnie jak w przypadku kompleksowych informacji dotyczących kontekstu, informacje zewnętrzne są przyjmowane za oczywiste, łatwo zapominane i trudne do odtworzenia.

Ująć kontekst w hurtowni

Dobry projekt hurtowni danych nie może koncentrować się wyłącznie na zapamiętywaniu, zarządzaniu i zapewnianiu dostępu do informacji operacyjnych w długich okresach. Powinien również zawierać ulotne informacje dotyczące kontekstu danych. W tym miejscu problem zahacza o dziedzinę zwaną zarządzaniem wiedzą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200