Wyrównane szanse

Rozmowa z Jean-Yves Dexmierem, nowym prezesem i dyrektorem wykonawczym Informix Software.

Rozmowa z Jean-Yves Dexmierem, nowym prezesem i dyrektorem wykonawczym Informix Software.

Czy Informix ma już kłopoty finansowe za sobą?

W ciągu ostatnich 12 miesięcy osiągnęliśmy 20% wzrost obrotów, zwiększyliśmy zyski i mamy w gotówce ponad 200 mln USD. Teraz skupiamy uwagę na tym, jak pomóc naszym klientom odnieść sukces w internetowej ekonomii i sprostać wyzwaniom stawianym przez sieć WWW.

Czy lepsza kondycja finansowa pozwoli firmie odzyskać klientów straconych na rzecz IBM-u, Microsoftu, Oracle'a i Sybase?

WWW tworzy nowy model przetwarzania, zmieniając reguły prowadzenia działalności gospodarczej. Nie sprawdzają się w nim rozwiązania, infrastruktura i programy optymalizowane dla architektury klient/serwer. Internet wyrównuje szanse. Eksperci oceniają, że w przyszłym roku obroty na rynku internetowym wyniosą 240 mld USD, z czego trzecia część przypadnie na oprogramowanie. Obecnie naszym problemem nie jest odbieranie klientów konkurencji, a raczej wykorzystanie szans, jakie otworzył Internet.

Czy Microsoft SQL Server 7 nie zmniejsza bazy klientów Informixa?

Do rozwiązywania problemów WWW potrzebna jest technologia obiektowo-relacyjna. Jedynym serwerem na rynku, który nie ma tej technologii, jest MS SQL. Microsoft zdobywa rynek aplikacji klient/serwer na platformie Windows NT. W naszej ocenie to niewielki fragment ogromnego rynku.

Można odnieść wrażanie, że Informix wiąże przyszłość z aplikacjami analitycznymi. Jakie są plany firmy w tym względzie?

W dotychczasowych systemach wspomagania decyzji zakładano wykorzystywanie tylko własnych danych transakcyjnych danej firmy - budowano hurtownię i pewien system analityczny. Jednak ilość danych rośnie wykładniczo. Teraz mamy dostęp do znacznie większych zasobów w sieci !WWW. Potrzebne są rozwiązania, które pozwalają na zdefiniowanie problemu z punktu widzenia potrzebnej informacji zarządczej, zaproponowanie rozwiązania problemu, nie zaś podejmowanie prób dostosowywania problemu do rozwiązania.

Problemy wspomagania decyzyjnego są tak różnorodne, że nie istnieje jedna technologia czy jeden uniwersalny sposób ich rozwiązania. Dzisiaj pomagamy naszym klientom budować rozwiązania decyzyjne na Foundation.2000, nowej platformie do obsługi bardzo dużych hurtowni Yellowstone, oraz na systemie RedBrick, sprawdzającym się w obsłudze hurtowni tematycznych.

Czy Informix zamierza wejść na rynek aplikacji ERP?

Moim zdaniem minęła już era ERP. Budowa typowego systemu ERP trwa dwa lata i do każdych 100 USD wydanych na oprogramowanie należy doliczyć 600 USD na konsultacje. W gospodarce internetowej nikt nie może sobie pozwolić na to, żeby czekać dwa lata.

Informix nie zamierza wchodzić na rynek ERP. Będziemy natomiast wspomagać partnerów: Baan już pracuje z Foundation.2000. PeopleSoft i SAP wkrótce przejdą na ten system.

Dotychczas ramy aplikacyjne, takie jak Foundation.2000, nie cieszyły się dobrą opinią użytkowników. Jaka jest recepta Informixa na zapewnienie sukcesu temu produktowi?

System Foundation.2000 został od razu opracowany jako rozwiązanie internetowe. Przez trzy lata pracowaliśmy, aby zrozumieć wymagania sieci WWW i zbudować właściwą platformę. Wraz z wprowadzeniem na rynek Foundation.2000 oferujemy obecnym i przyszłym klientom możliwość migracji z architektury klient/serwer do pełnej architektury Web opartej na Foundation.2000.

Czy dostrzega Pan luki w ofercie Informixa?

Skupiamy się na tradycyjnym przetwarzaniu transakcyjnym, technologiach i rozwiązania dla WWW oraz do wspomagania decyzji. Chcielibyśmy wzbogacić naszą ofertę, zwłaszcza o technologie z zakresu wspomagania decyzji i rozwiązań dla WWW.

W okresie najbliższych 12 miesiecy zamierzam doprowadzić do przejęcia kilku firm. Uważam, że Informix stanie się firmą, której roczne obroty będą wynosiły kilka miliardów USD, nie tylko drogą organicznego rozwoju, ale także poprzez realizację agresywnej polityki fuzji i przejęć.

Jaka jest strategia firmy w zakresie narzędzi programistycznych. Wygląda na to, że Informix odchodzi od rozwijania własnych narzędzi i zmierza w stronę modelu, w którym użytkownicy firmowego oprogramowania korzystają z narzędzi niezależnych producentów...

Rzeczywiście tak jest. Musimy być jednak pewni, że narzędzia niezależnych producentów pozwolą naszym klientom na wykorzystanie wszystkich możliwości oprogramowania Informixa. W Foundation.2000 wbudowaliśmy nowe, wysoko wizualne technologie, do których nie ma na razie narzędzi niezależnych producentów. Dlatego w styczniu br. wprowadziliśmy na rynek własny zestaw narzędziowy Visionary.

Czy, kiedy firma miała kłopoty, ktoś próbował ją kupić?

Informix nie jest na sprzedaż i nikt nie podejmował takich prób.

<hr size=1 noshade>Na podstawie IDG News Service opr. Marian Łakomy

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200