Banki za trzy lata

Raport firmy konsultingowej Ernst & Young E-commerce and connecting the customer wskazuje na niedojrzałość banków do prowadzenia działalności w Internecie.

Raport firmy konsultingowej Ernst & Young E-commerce and connecting the customer wskazuje na niedojrzałość banków do prowadzenia działalności w Internecie.

Na potrzeby raportu przeprowadzono badanie w ponad 100 bankach 26 różnych krajów. Większość z nich nie widzi w Internecie narzędzia do pozyskania nowych klientów. W ich opinii, otwarcie oddziału elektronicznego to raczej uatrakcyjnienie oferty dla obecnych klientów oraz sposób na redukcję kosztów. Ponad połowa banków przyznała, że udzielenie odpowiedzi na zapytania klientów przesyłane Internetem zajmuje zwykle ponad 24 godz. 70% badanych banków nie dysponuje osobną strategią cenową dla produktów bankowych sprzedawanych przez Internet, 40% nie potrafi zintegrować Internetu z pozostałymi kanałami dystrybucji (podłączenie systemów bankowych do Internetu jest przedsięwzięciem technologicznie trudnym z uwagi na konieczność synchronizacji informacji pobieranych z różnych fragmentów systemu w sieci banku, prezentowanych w danej chwili użytkownikowi Internetu). Dowodzi to, że banki traktują Internet jako jeszcze jedno rozwiązanie technologiczne i do końca nie wiedzą, co za jego pomocą można osiągnąć.

Z uwagi na konieczność zaradzeniem problemowi roku 2000 i konwersji na euro wiele projektów związanych z handlem elektronicznym wstrzymano lub poważnie ograniczono. Prawdziwa eksplozja zastosowań elektronicznej bankowości powinna więc nastąpić dopiero w roku 2001. Wtedy też udział wydatków na biznes elektroniczny w całym budżecie na technologie informatyczne powinien osiągnąć 14%. Obecnie wolumen transakcji bankowych realizowanych przez Internet przyrasta w tempie ok. 300% rocznie.

Internet daje wiele możliwości nowym firmom w zakresie świadczenia specjalistycznych usług bankowych. Na świecie jedynie 2% klientów zmienia bank z powodu niezadowolenia z jego usług. Dalsze 6% dokonuje zmiany w związku z przeprowadzką. Usługi bankowe świadczone przez Internet teoretycznie powinny pozwolić utrzymać te 6% klientów. Niestety - dla banków - nowe technologie handlu elektronicznego pozwalają na bardzo szybkie porównywanie konkurencyjnych ofert i nieporównanie większą mobilność klientów. Nie wiadomo więc, jaki będzie ostateczny wpływ internetowych usług bankowych na lojalność klientów.

Respondenci, których opinie prezentowane są w raporcie, jako liderów nowych technologii elektronicznego biznesu, wskazali firmy Microsoft, Charles Schwab, Amazon.com i Wells Fargo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200