Przegląd prasy zagranicznej

Zadowolenie dotychczasowych klientów to najlepszy sposób na pozyskanie nowych, zdecydowanych na produkty i usługi firmy. Brzmi to nieco banalnie, lecz okazuje się, że wykorzystywanie klientów jako 'narzędzia' jest dla niektórych firm podstawą działalności marketingowej i główną metodą promocji marki. W najnowszym numerze Business 2.0 Steve Jurvetson pisze o Hotmail (Turning Customers into a Sales Force).

Zadowolenie dotychczasowych klientów to najlepszy sposób na pozyskanie nowych, zdecydowanych na produkty i usługi firmy. Brzmi to nieco banalnie, lecz okazuje się, że wykorzystywanie klientów jako 'narzędzia' jest dla niektórych firm podstawą działalności marketingowej i główną metodą promocji marki. W najnowszym numerze Business 2.0 Steve Jurvetson pisze o Hotmail (Turning Customers into a Sales Force).

Większość doskonale wie, że chodzi o bezpłatne konta poczty elektronicznej zlokalizowane na serwerach firmy, do których dostęp można uzyskać przez przeglądarkę WWW . Znamy tę firmę, mimo że Hotmail przeznaczyła na ogłoszenia tylko 0,5 mln USD, czyli znacznie mniej niż wydawała na ten cel konkurencja.

Hotmail pojawił się na rynku jako pierwszy, a każda wychodząca z [email protected] elektroniczna przesyłka zawiera w stopce komunikat zachęcający do otwarcia nowego konta. W ten sposób Hotmail liczy już 30 mln klientów. Liczbę tę docenił Microsoft, który przejął firmę pod koniec 1997 r. Była to jedna z największych transakcji, związanych z zakupem udziałów w firmie internetowej w historii koncernu Billa Gatesa. Zainteresowanie koncernu z Redmond Hotmail związane było przede wszystkim z umiejętnie tworzoną bazą danych o klientach. Każda osoba, która jest zainteresowana założeniem bezpłatnego konta pocztowego, musi wypełnić ankietę określającą jej profil. Podobnych dokumentów Hotmail zebrał wiele milionów, a o wartości takiej bazy nie trzeba nikogo przekonywać.

Autor artykułu obserwuje i analizuje wzrost liczby klientów firmy. Większość elektronicznych listów wysyłana jest zazwyczaj do mieszkańców tego samego regionu czy państwa. Kolejne osoby dowiadują się o możliwości uzyskania darmowych kont. Tym samym pętla się zamyka. Hotmail ma największy udział w rynku w Szwecji i Indiach, gdzie nigdy nie prowadził działalności marketingowej. Bardzo ważne dla firm wykorzystujących podobny mechanizm jest utrzymanie klientów. Bezpłatne konto e-mail to świetny pomysł - pisze autor - gdyż ludzie nieczęsto zmieniają swoje adresy poczty elektronicznej. Hotmail odniósł sukces zanim na wykorzystanie tego pomysłu zdecydowali się inni.

<hr size=1 noshade>Business 2.0, listopad 1998 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200