Internetowe przepychanki

Połączenie Netscape z America OnLine i ich współpraca z Sunem może doprowadzić do stworzenia konkurencyjnego wobec Microsoftu konsorcjum producentów rozwiązań internetowych.

Połączenie Netscape z America OnLine i ich współpraca z Sunem może doprowadzić do stworzenia konkurencyjnego wobec Microsoftu konsorcjum producentów rozwiązań internetowych.

Przejęcie za 4,2 mld USD przez America OnLine (AOL) Netscape Communications wywołało duże poruszenie na światowym rynku internetowym. Zdaniem komentatorów, jeżeli marka i zasięg AOL zostaną skutecznie połączone z technologią Netscape Netcenter, podczas gdy Sun i Netscape opracują równocześnie wspólną strategię pozwalającą na integrację ich produktów, to przejęcie Netscape'a może być jedną z najważniejszych transakcji w historii przemysłu internetowego.

Na rynku internetowym pozostaną dwaj główni dostawcy - AOL i Microsoft. Nastąpi wyrównanie sił, co zapewni, że rynek nie będzie zdominowany przez jednego producenta. Zdaniem analityków z IDC, pozycja lidera na tym rynku zajmowana przez Microsoft może być zagrożona. Rynek internetowy stoi prawdopodobnie w obliczu największej walki w swojej historii.

Pozyskanie Netscape'a nie oznacza jednak zaniechania przez AOL współpracy z Microsoftem. Co prawda w styczniu 1999 r. wygasa porozumienie między obiema firmami, dotyczące oferowania klientom AOL Internet Explorera, ale już teraz zapowiedziano jej przedłużenie.

Obopólny zysk

W wypowiedziach specjalistów dominuje opinia, że w wyniku transakcji zyskają obie jej strony. "Różową przyszłość" wróży jej również współpraca między Netscape-AOL a Sun Microsystems. Patrząc z punktu widzenia Netscape'a, wśród korzyści należy wymienić m.in. zachowanie obecnej strategii, pozwalającej zatrzymać akcjonariuszy, wsparcie finansowe i pomoc ze strony Suna w zakresie rozwoju produktów.

Korzyścią dla America OnLine będzie bezpośredni dostęp do technologii przeglądarek WWW, możliwość rozwoju własnych rozwiązań do handlu elektronicznego i nowe kanały sprzedaży. Zwiększy się także prawdopodobnie liczba klientów AOL o użytkowników Netcenter (9 mln zarejestrowanych i 5 mln odwiedzających witrynę każdego dnia).

Sun, nie będący dotychczas znaczącym uczestnikiem rynku internetowego, uzyska dostęp do produktów z dziedziny handlu elektronicznego i nową możliwość promowania własnych produktów, takich jak platforma Solaris czy technologia Java. Przedstawiciele AOL poinformowali, że planowane jest wykorzystanie właśnie tej technologii przy tworzeniu aplikacji internetowych.

Integracja produktów

W ramach nawiązanej współpracy Sun i Netscape zamierzają połączyć zarówno linię produktów serwerowych, jak i swoich przeglądarek. Nastąpi to zaraz po zatwierdzeniu połączenia Netscape z AOL. W ramach planowanej integracji przeglądarka HotJava i Navigator staną się jednym produktem. Będzie on tworzony całkowicie w języku Java.

Być może Sun włączy się do prac Netscape'a nad nową wersją przeglądarki, której nadano kodową nazwę Gecko. Mimo że jej graficzny interfejs nie został jeszcze przygotowany i choć ma przypominać z wyglądu Navigatora 4.x, przeglądarka nie jest kolejną wersją znanego produktu firmy. Zapowiada ona raczej początek nowej linii przeglądarek. Gecko będzie dostępna w sprzedaży w I kwartale 1999 r.

Zdecydowaną przewagę nad Navigatorem daje Gecko jej niewielka objętość (ok. 900 KB) i dużo większa szybkość działania. Pierwsza z tych cech ma umożliwić zastosowanie jej w przyszłości np. w telefonach komórkowych lub komputerach typu hand held. Mechanizm przeglądarki oparto na otwartych standardach, takich jak HTML 4.0 czy XML. Interfejs użytkownika zostanie stworzony w języku XML, co umożliwi m.in. łatwe dostosowywanie go do indywidualnych potrzeb za pomocą narzędzi do tworzenia stron WWW .

Przedstawiciele Suna zapowiedzieli także podjęcie wspólnych prac zmierzających do integracji ich rozwiązań serwerowych. Dotyczy to głównie produktów przejętej przez Netscape'a - Kiva i kupionej przez Suna - NetDynamics. Powstały w ten sposób produkt stanie się wspólną własnością AOL i Suna. Nie przedstawiono jednak szczegółów porozumienia. Przedstawiciele obu firm mówią jedynie o integracji technologii i strategii działania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200