Trzecie internetowe urodziny

W ciągu trzech lat od wejścia na rynek produktów internetowych Microsoft odebrał jego znaczną część dotychczasowemu liderowi - Netscape Communications.

W ciągu trzech lat od wejścia na rynek produktów internetowych Microsoft odebrał jego znaczną część dotychczasowemu liderowi - Netscape Communications.

Trzy lata temu, 7 grudnia 1995 r., Bill Gates, prezes Microsoftu, poinformował o planach wejścia firmy na niedoceniany wówczas rynek produktów internetowych. I zapowiedział, że w najbliższej perspektywie najważniejsze dla jego firmy będą: Windows i Internet. Obecnie Microsoft stał się tak znaczącym producentem rozwiązań dla sieci WWW, że zainteresował się nim amerykański urząd antymonopolowy i Departament Sprawiedliwości USA.

Wszystkie siły w WWW

Nikt nie spodziewał się, że Microsoft stale opóźniający swoje pokazy premierowe tak szybko zaprezentuje pełną gamę rozwiązań dla sieci WWW . Już w I kwartale 1996 r. pojawiły się w sprzedaży: Internet Information Server (IIS), Internet Explorer i Microsoft Internet Assistant.

Aby szybko zwiększyć swój udział, kierownictwo Microsoftu zdecydowało się na bezpłatne oferowanie IIS i przeglądarki Explorer. Strategia ta zagroziła jego największym konkurentom. Najtańszy serwer Netscape'a przed trzema laty kosztował 495 USD, przeglądarka internetowa zaś 50 USD. Nic dziwnego, że darmowe wersje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Microsoft ogłosił ponadto, że Internet Information Server będzie stanowił bezpłatne wyposażenie Windows NT Servera. Jedyny producent serwerów internetowych - Apache, którego Microsoft nie zdołał pokonać, także oferuje swoje produkty bezpłatnie.

Wojna o Internet

Kolejne dwa lata upłynęły na coraz silniejszej konkurencji między Netscape'em a Microsoftem. Najbardziej widoczna była ona na rynku przeglądarek internetowych. Podobnie jak inne swoje produkty, koncern Billa Gatesa lokalizował Internet Explorera w każdym z krajów, w którym miał przedstawicielstwo. Zgodnie z zeznaniami składanymi w trakcie procesu, Microsoft, aby zwiększyć swój udział, decydował się również na oferowanie ulg dla dystrybutorów, którzy nie będą rozprowadzali produktów Netscape'a, i wprowadzanie ukrytych komponentów do Windows utrudniających współpracę z aplikacjami innych producentów. Coraz mniejszy udział Netscape'a w rynku przeglądarek sprawił, że na początku 1998 r. firma podjęła decyzję o bezpłatnym oferowaniu Navigatora.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200