Lektury prawie obowiązkowe

Mark H. McCormack O zarządzaniu, tłum. Magdalena Wajda, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 1998 r.

Mark H. McCormack O zarządzaniu, tłum. Magdalena Wajda, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 1998 r.

Jak każdy autor - praktyk zarządzania, tak i Mark H. McCormack deklaruje, że nie będzie się zajmował żadnymi wysublimowanymi koncepcjami, lecz jedynie tym, czego w życiu sam doświadczył, kierując firmą, i co potem przemyślał. Teraz chce się tym podzielić, nie ma bowiem złudzeń, że tego nie uczą na uniwersytetach i kursach MBA. To założenie jest niewątpliwie mocną stroną jego książki, ale czytelnikom proponuję nie zapominać, że dorobek teoretyczny w dziedzinie zarządzania też jest wart poznania, choćby po to, aby nie pomylić szczegółów ze sprawami zasadniczymi, nietypowych zjawisk z symptomami przyszłych trendów, izolowanych przypadków z powszechnie występującymi prawidłowościami. Ale tego lepiej uczyć się z innych podręczników.

Książka Marka H. McCormacka jest cenna z innych względów. Opisuje indywidualne doświadczenie. Autor sam się nad nim zastanawia, próbuje wyciągać wnioski z wydarzeń, uogólniać zjawiska. Dzięki temu menedżerom, którzy po nią sięgną, ułatwi to utożsamienie się z nim. Będą czytać książkę w trybie porównywania swoich przemyśleń i praktyk z jego: "Ja też tak myślę, ja bym tak nie zrobił, mnie się też to przydarzyło itd." To książka do dialogu z samym sobą.

Jedno spostrzeżenie jest w niej szczególnie cenne. Otóż firma jest odzwierciedleniem swojego właściciela lub dyrektora. Mark H. McCormack rewelacyjnie opisał ten mechanizm przez porównanie, jak on wydaje i inwestuje swoje pieniądze, z tym, jak zarządza finansami swojej firmy. Myślę, że jest to eksperyment, który z pożytkiem dla swoich interesów powinien przeprowadzić każdy biznesmen.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200