Lektury prawie obowiązkowe

Calvert Markham. Konsulting dla menedżerów, tłum. Antoni Stolarek, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 1997 r.

Calvert Markham. Konsulting dla menedżerów, tłum. Antoni Stolarek, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 1997 r.

O konsultantach - złośliwie - pisał ostatnio w Computerworldzie Rafał Gęślicki, jako o tych, którzy znają sto pozycji i ani jednej kobiety. Calvert Markham zakłada jednak, że są to ludzie ze wszech miar pożyteczni, a wiedzę łączą z praktyką. Celem jego książki jest wskazanie, jak w tym biznesie dobrze prosperować i nie dać się zniszczyć nadmiarowi pracy. Zdaniem autora, nawet znakomici konsultanci nie zawsze potrafią dobrze "sprzedać się" podczas negocjowania kontraktu.

Trzeba przyznać, że Cal-vert Markham jest błyskotliwym konsultantem od spraw konsultingu. Zna się na doradzaniu znakomicie. Nie jestem tylko pewna, czy to nie nadmiar wyrafinowania: radzić doradcom jak doradzać. Nie wiem, czy konsultanci nie poczują się urażeni, że ktoś ich poucza. Ale i wtedy książka ma sens. Powinni ją przeczytać przyszli i obecni klienci firm doradczych. Im więcej zrozumieją z reguł postępowania w tym biznesie, tym lepiej będą umieli bronić swoich interesów. Żaden mądrala nie zrobi już im "wody z mózgu".

Autor zaczyna od przypomnienia trzech podstawowych zasad doradztwa. Pierwsza brzmi: "Utrzymuj w odpowiedniej proporcji czas pracy, który daje ci bezpośredni dochód", druga - "Ostrożnie rozporządzaj czasem, który nie daje ci honorarium", trzecia - "Panuj nad przepływem gotówki". Brzmią enigmatycznie, ale wyjaśnienia C. Markhama są klarowne. Kończy zaś książkę podając szczegóły jeszcze bardziej frapujące, takie jak np. o znaczeniu używania strony biernej i czynnej w raportach i innych dokumentach. Najbardziej spodobał mi się rozdział o prezentacjach. Zaczyna się następującym mottem: "Czasami mówcy wydaje się, że jego występ doprowadza słuchaczy do takich emocji, iż ledwo siedzą na krawędziach krzeseł, a oni tylko zbierają siły, aby z tych krzeseł wstać i iść do domu".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200