Lektury prawie obowiązkowe

Edward de Bono 'Atlas myślenia dla menedżera', tłum. Marek Kowalczyk, Wydawnictwo Medium, Warszawa, 1998.

Edward de Bono 'Atlas myślenia dla menedżera', tłum. Marek Kowalczyk, Wydawnictwo Medium, Warszawa, 1998.

Początkowo tytuł tej książki i jej forma graficzna przeraziły mnie, zawartość jej stanowią bowiem schematy z kilkuzdaniowym komentarzem, czyli coś w rodzaju modnych obecnie prezentacji slajdów na konferencji. Nie ukrywam, że prezentacjami w tym stylu głęboko pogardzam. Zwykle zdradzają one minimum myślenia po stronie wykładowcy i chęć ograniczenia do minimum myślenia u odbiorcy. Jeśli ktoś nie umie słowami wyrazić własnych myśli, na ogół oznacza to, że są one ze sobą nie związane, a więc i wykład to po prostu sprytny intelektualny "fotomontaż".

A już słowo "atlas" w kontekście stwierdzenia "myślenie" w tytule przywołało mi skojarzenie rozpłaszczonych półkul mózgowych, przypominających graficzny obraz kuli ziemskiej.

Przystąpiłam więc do lektury z negatywnym nastawieniem, które ku mojemu zaskoczeniu szybko zmieniło się. Autor być może nie ma "polotu" do formułowania tytułów, ale na meandrach i schematach ludzkiego myślenia zna się znakomicie i co więcej - potrafi to zręcznie zilustrować. Zachwycił mnie w wielu miejscach, np. przy objaśnianiu pojęcia: kompromis. "Przypomina wypadkową sił mechanicznych działających w różnych kierunkach. (...) Rozwiązanie wydaje się wszystkim stronom uczciwe tylko dlatego że nie jest w sposób oczywisty nieuczciwe wobec żadnej z nich". Lecz czy jest to dobre rozwiązanie? Autor odpowiada: "Nie ma powodu sądzić, że rozwiązanie kompromisowe pasuje do problemu". Kompromis jest bowiem tworem społecznym, a nie dziedziny, w której powstał problem. Do zilustrowania tego E. de Bono proponuje więc, by wyobrazić sobie dwóch lekarzy, spierających się o sposób leczenia pacjenta. Zawierają oni kompromis: pacjent po części leczony jest metodą jednego, po części drugiego. Autor książki zaś stanowczo zaznacza, że nie chciałby być ich pacjentem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200