Komunikacja bez pośredników

Protokół JetSend umożliwia bezpośrednią komunikację urządzeń peryferyjnych.

Protokół JetSend umożliwia bezpośrednią komunikację urządzeń peryferyjnych.

Każdy administrator wie, jak problematyczna może być instalacja drukarki czy skanera sieciowego. W przypadku pierwszego z tych urządzeń nie jest to jeszcze duży problem - wystarczy przydzielić numer IP (jeśli drukarka instalowana jest w sieci IP) i ustawić kolejkę wydruku na serwerze. Lecz w przypadku skanera zadanie nie jest łatwe. Konieczne jest bowiem ustawienie wielu opcji umożliwiających efektywne skanowanie bezpośrednio do wielu aplikacji. Skaner powinien mieć odrębne adresy dla skanowania do poczty elektronicznej, faksu czy też mechanizmu rozpoznawania znaków (OCR). Konieczne jest również zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania zarządzającego na serwerze bądź stacji roboczej współpracującej ze skanerem.

Niemniej wszelkie te czynności mogą stać się łatwiejsze przy wykorzystywaniu sprzętu wyposażonego w opracowany przez firmę Hewlett-Packard protokół JetSend (w tym przypadku była to drukarka HP 4000 i skaner HP Network ScanJet 5). Pozwoliło to na wyeliminowanie dodatkowego konfigurowania skanera i drukarki, a skanowane rysunki i teksty były drukowane automatycznie na drukarce. JetSend żądał jedynie podania numeru IP, pod który miały być wysyłane skanowane rysunki, i nie wymagał instalacji jakiegokolwiek programu ani na serwerze, ani na stacji roboczej. JetSend jest protokołem umożliwiającym peryferiom sieciowym przedstawienie własnych możliwości i przesyłanie danych bezpośrednio między nimi bez udziału pośredników w postaci serwerów, stacji roboczych itp.

Administracyjny ból głowy

Współczesny administrator musi zarządzać wieloma urządzeniami, których jedynym zadaniem jest kopiowanie, wyświetlanie bądź przenoszenie informacji w formie elektronicznej. Urządzenia te to drukarki, kopiarki, faksy, skanery, elektroniczne tablice, projektory, komputery naręczne, inteligentne telefony itp. Niestety, zazwyczaj jest tak, że każde z tych urządzeń ma inny interfejs użytkownika, wymaga oddzielnych sterowników, pojawiają się też inne bariery uniemożliwiające efektywną komunikację, powodując zmniejszenie produktywności posługujących się nimi osób.

Rozwiązaniem tego problemu ma być technologia JetSend. Eliminuje ona bowiem wszelkich pośredników umożliwiając bezpośrednią komunikację między nadawcą informacji a jego docelowym odbiorcą bez pośrednictwa środkowej warstwy - komputerów wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie.

Liczba zastosowań tej technologii jest, wbrew pozorom, olbrzymia. Po jej powszechnym przyjęciu możliwe będzie np. bezpośrednie drukowanie danych za pośrednictwem łączy przewodowych lub bezprzewodowych z telefonów, komputerów naręcznych czy aparatów cyfrowych.

Obsługę JetSend zaimplementowano już w kilku produktach firmy Hewlett-Packard - drukarkach LaserJet 4000, 5000 i 8000, a także skanerze ScanJet 5. Firma dostarczyła też oprogramowanie JetSend do Windows NT. Specyfikacja protokołu JetSend dostępna jest bezpłatnie, a JetSend Development Kit producenci mogą nabyć za jednorazową opłatą. Inne produkty wyposażone z obsługę JetSend wprowadziła na rynek firma Tobit Software, zajmująca się opracowywaniem rozwiązań faksowych, umożliwiających przesyłanie faksów przez Internet.

Zalety i wyzwania

JetSend jest dopracowanym protokołem. Może on być realizowany w sieciach Ethernet, Token Ring i bezprzewodowych, a także paśmie podczerwieni. Jest on także bardzo "lekkim" protokołem, gdyż dodaje zaledwie kilka bajtów nagłówka do przesyłanych danych. JetSend Development Kit udostępniono także w wersjach dla systemów czasu rzeczywistego, co umożliwia wzbogacenie o obsługę tych technologii nawet małych urządzeń powszechnego użytku. Protokół JetSend nie miałby szans powodzenia, gdyby nie pozytywne przyjęcie przez innych producentów niż Hewlett-Packard. Z możliwości nowej technologii korzysta obecnie coraz więcej dostawców.

Niemniej JetSend, głównie ze względu na prostotę, ma pewne ograniczenia, które mogą uniemożliwić mu powszechną akceptację na rynku biznesowym. Odbiorca protokołu JetSend identyfikuje nadawcę w banalny sposób za pomocą indywidualnego numeru identyfikacyjnego. Nie jest to w pełni bezpieczne i w przyszłości należałoby oczekiwać przynajmniej możliwości zabezpieczania transmisji z użyciem zaszyfrowanego identyfikatora i hasła. Jest to istotne, biorąc pod uwagę np. możliwość zdalnego drukowania przy wykorzystaniu technologii JetSend i Internetu (co mogłoby zastąpić popularne dziś faksowanie), szczególnie wtedy gdy mają być wysłane poufne dane do oddziału firmy lub zdalnych pracowników.

Kolejnym ograniczeniem jest to, że do każdego urządzenia wyposażonego w obsługę JetSend trzeba indywidualnie wpisywać listę adresów, z którymi może się ono komunikować przy użyciu tego protokołu. Warto jednak, by nowe urządzenia włączane do sieci mogły automatycznie informować inne urządzenia o swoim istnieniu Nie wiem, jak miałoby się to odbywać - raczej nie za pośrednictwem pakietu typu broadcast (gdyż niektóre urządzenia, które miałyby odebrać taki pakiet, mogłyby być wyłączone), ale np. poprzez umieszczenie informacji o własnym istnieniu na specjalnym serwerze JetSend, który mógłby być zainstalowany na jednym z serwerów korporacyjnych. Problemem jest także kwestia scentralizowanego zarządzania wszystkimi urządzeniami JetSend i ich wzajemnymi relacjami (np. celowe uniemożliwianie komunikacji między konkretnymi urządzeniami w pewnych, ściśle określonych godzinach lub w przypadku pojawienia się krytycznych warunków). Bez tych funkcji JetSend będzie jedynie zabawką dla pojedyncznych użytkowników lub małych sieci bez możliwości powszechnej akceptacji i wykorzystania przez administratorów dużych sieci korporacyjnych. Jednocześnie wszelkie te rozszerzenia muszą być dodane w taki sposób, by nie "przeciążyć" protokołu JetSend, ale zachować jego "lekkość", co jest bardzo istotne w dzisiejszych zatłoczonych sieciach komputerowych.

Z chwilą gdy administratorzy kupujący urządzenia peryferyjne będą od nich wymagać, oprócz obsługi protokołów IP i IPX, także obsługi protokołu JetSend, będzie można mówić o powodzeniu i akceptacji nowej technologii. A jest ona bardzo potrzebna i może w istotny sposób ułatwić pracę zarówno administratorom, jak i użytkownikom sieci komputerowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200