Pojazdy odjadą jesienią

Koniec listopada tego roku to najwcześniejszy termin oddania pilota systemów Pojazd i Kierowca, identyfikującego kierowców i samochody w Polsce.

Koniec listopada tego roku to najwcześniejszy termin oddania pilota systemów Pojazd i Kierowca, identyfikującego kierowców i samochody w Polsce.

Pilotowe wdrożenia systemów Pojazd i Kierowca powinny być zakończone do 24 listopada br. - zapewniają przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Co z systemem ogólnopolskim - nie bardzo wiadomo.

Pierwszy triumwirat

Częstochowa, Łódź i Lublin powinny już w końcu listopada docenić wdrożenie jednolitego oprogramowania do rejestracji i identyfikacji posiadaczy pojazdów i praw jazdy. Finansowany ze środków PHARE projekt rozpoczął się 10 lutego br. i zakończy się - jak zapewnia jego koordynator Marek Benczyński, naczelnik wydziału rejestrów państwowych MSWiA - zgodnie z planem.

W ramach pilota w urzędach powiatowych trzech województw mają być uruchomione SQL-owe bazy danych. Informacje o zarejestrowanych kierowcach i pojazdach będą trafiać z nich do centralnego serwera bazodanowego DB2, pracującego na platformie komputera mainframe IBM S/390 w MSWiA. Właśnie dwustopniowa, a nie trzystopniowa z udziałem Wojewódzkich Banków Danych (WBD), struktura systemów Pojazd i Kierowca stanowiła do niedawna kość niezgody między tymi, którzy chcieli utrzymać uczestnictwo w projekcie WBD, i tymi, którzy optowali za maksymalnym uproszczeniem struktury przesyłania danych. Pośrednikiem między powiatami a centralą ma być rządowa sieć transmisji danych PeselNet.

Aplikacja wykorzystująca zapytania SQL pisane w C++ będzie działać m.in. pod Windows NT, NetWare, SCO Unix i Solarisem. Lokalne powiatowe bazy będą zasilane przez policję informacjami o punktach karnych, zatrzymanych prawach jazdy i numerach skradzionych pojazdów.

Wiadomo już, że punktów rejestracyjnych, w których oprogramowanie będzie zainstalowane w październiku br., będzie ok. 370 (w 310 powiatach i 60 powiatach grodzkich). W listopadzie z pilotowego systemu będzie mogła już korzystać policja, wtedy również zostanie zintegrowany z systemem katalog marek samochodów Instytutu Transportu Samochodowego, który zobowiązał się stale aktualizować ten zbiór.

Najpóźniej za 4 lata

"W budowie systemu docelowego wykorzystamy doświadczenia pilota" - twierdzi Krzysztof Laga, podsekretarz stanu w MSWiA. Jednak prace nad systemem docelowym potrwają co najmniej 3-4 lata i zbiegną się z ogólnopolską akcją wymiany dowodów osobistych i tablic rejestracyjnych pojazdów.

Z Kierowcy i Pojazdów najbardziej niezadowoleni są samorządowcy. 1 lipca przyszłego roku część z nich przekaże zadania rejestracji pojazdów i kierowców do urzędów powiatowych.

Część sama zacznie pracować w powiatach, jako że ich gmina uzyska ten status w nowym podziale administracyjnym kraju. Gminy, które już zainwestowały w oprogramowanie obsługujące dystrybucję praw jazdy i dowodów rejestracyjnych, od 1 lipca 1999 r. będą musiały tak je zmodyfikować, by było ono zgodne z nowymi drukami. Najpóźniej za 3 lata czeka je zaś wymiana aplikacji na nowe, dostarczone w ramach ogólnopolskiego projektu przez MSWiA.

Stąd protesty samorządowców, którzy w przeddzień rewolucji administracyjnej nie wiedzą jak dostosować oprogramowanie. "W przyszłym roku będziemy częścią województwa szczecińskiego. Nie wiem, czego tam się używa i w jaki sposób będziemy mogli zintegrować nasze bazy danych" - zastanawia się Barbara Szydłowska-Majgier, kierownik biura informatycznego w urzędzie miejskim w Koszalinie. Na przeszkodzie MSWiA stoi także sieć PeselNet. Na razie bowiem połączyła ona 49 miast wojewódzkich, ale nie zeszła jeszcze do powiatów.

Pojazdy tuż-tuż

We wszystkich dużych województwach bazy zlokalizowane są na mainframe'ach. Różni je jedynie język, w którym pisano aplikacje lub system zarządzania bazą danych. W Lublinie i Krakowie jest to Jantar, w Gdańsku, Bydgoszczy i Koszalinie Natural i Adabas, w innych Cobol, Assembler i PL1. Część województw, jak Szczecin, Łódź, Olsztyn czy Rzeszów, bazy typu DB2 umieściła na AS/400. Pewnym wyjątkiem jest Częstochowa dysponująca siecią uniksową HP UX. Pozostałe województwa wykorzystują aplikacje pisane w Clipperze na platformie NetWare.

Resort spraw wewnętrznych zakłada, że na poziomie urzędu rejonowego będą wykorzystywane narzędzia MQ Series 5.0, aplikacja ESQL/C, a na stanowiskach rejestracyjnych program pisany w C++ dla 32-bitowych Windows z użyciem Winsocka.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200