Udana hurtownia danych

Siedem praktycznych reguł pozwalających osiągnąć sukces w realizacji hurtowni danych.

Siedem praktycznych reguł pozwalających osiągnąć sukces w realizacji hurtowni danych.

Opracowanie i uruchomienie hurtowni danych to wielkie wyzwanie techniczne i organizacyjne. Wiele projektów hurtowni danych ma zbyt mały budżet lub zbyt słabą motywację kierownictwa, aby mogły się powieść. Czasem powodem klęski projektu jest za mała uwaga poświęcona użytkownikom końcowym, ich szkoleniu i motywowaniu. Czasem konieczne zmiany organizacyjne są nie do przebrnięcia. Większość projektów hurtowni danych, które się nie powiodły, "padła" już w pierwszym roku realizacji.

Mitch Kramer, konsultant w firmie Patricia Seybold Group, twierdzi, że istnieje wiele sposobów doprowadzenia do udanego końca projekt hurtowni danych. Niecierpliwym oferuje siedem zaleceń tworzenia i wdrażania hurtowni danych.

1. Skoncentruj się na jednym temacie

Nie należy próbować tworzyć rozwiązania globalnego, dobrego dla wszystkich. Mała hurtownia lub minihurtownia danych, pozwalająca na dokonywanie analiz w jednym temacie lub przeznaczona dla pojedynczego wydziału, jest bardziej skuteczna niż duża hurtownia dla przedsiębiorstwa. Mała hurtownia pozwala szybciej pokazać użyteczne wyniki. Łatwiejsze jest także uzyskanie funduszy i wsparcia kierownictwa dla małego projektu niż dla dużego.

2. Nie zajmuj się integracją, minimalizuj projekt

Integracja danych z różnych źródeł jest problemem każdej firmy. Popatrzmy, co się dzieje z dokumentami papierowymi - każdy wydział ma własny zestaw akt i dokumentów i chyba nikomu nie udało się stworzyć spójnego systemu archiwizacji w przedsiębiorstwie.

3. Wynajmij konsultantów tylko na fazę projektu

Faza projektowania hurtowni danych to właściwie jedyny moment, gdy warto wynająć konsultantów zewnętrznych. Znają oni problemy, jakie się pojawiają, i potrafią im zaradzić. Zawsze też można próbować samodzielnie zaprojektować hurtownię, ale taniej i szybciej wykonają to specjaliści.

4. Im prościej, tym lepiej

Tu sprawdza się reguła zawarta w skrócie KISS (Keep It Simple Stupid). Kup jeden produkt, od jednego dostawcy, na jeden system operacyjny. Na początku nie staraj się integrować czegokolwiek, nawet jeśli jesteś przekonany, że włączasz w projekt narzędzie znakomicie opanowane.

5. Pamiętaj o użytkownikach

Jeśli dostarczysz nawet najlepsze narzędzie niewłaściwemu użytkownikowi, wynikiem będzie frustracja i zła opinia o projekcie. Poznaj użytkowników hurtowni, ich potrzeby i na tej podstawie wybierz właściwe narzędzia dostępu do danych.

6. Wybierz właściwą platformę systemową

Dla hurtowni nie istnieje jedna idealna platforma. Można z projektem wystartować na Windows NT lub Unixie, ale trzeba od razu wziąć pod uwagę przyszłe potrzeby. Skalowalność Windows NT jest znacznie gorsza niż systemu unixowego. Trzeba to wziąć pod uwagę, jeśli hurtownia ma się rozrosnąć.

7. Przemyśl potrzeby

"Drążenie danych (data mining) to technologia w poszukiwaniu problemu, który ma rozwiązywać". Nim więc jakiekolwiek narzędzie analityczne zostanie zakupione, warto wiedzieć, jakie mają być wyniki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200