Citibank przez telefon

Podobnie jak w przypadku kart Visa, wszelkich operacji na koncie klient będzie mógł dokonać za pośrednictwem Citiphone.

Podobnie jak w przypadku kart Visa, wszelkich operacji na koncie klient będzie mógł dokonać za pośrednictwem Citiphone.

Od połowy sierpnia br. Citibank (Poland) SA oferuje klientom indywidualnym kolejny produkt - rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy. Na razie jest on dostępny tylko dla mieszkańców województwa warszawskiego. ROR jest kolejną usługą, po karcie kredytowej typu Visa, którą instytucja ta wprowadziła na polski rynek od czasu otwarcia we wrześniu ub.r. swojego oddziału dla klientów indywidualnych.

Podobnie jak w przypadku obsługi karty kredytowej, preferowanym sposobem kontaktu klienta z bankiem jest czynny całą dobę telefon. Za serwis ten odpowiada dział Citiphone. Czyniąc zadość polskim przepisom bankowym, wymaga się jedynie, aby klient dokonał osobiście otwarcia nowego rachunku. Pozostałe operacje mogą być zlecane czy dokonywane poprzez Citiphone. Wybrany przez Citibank sposób wejścia na nowy rynek jest najszybszy i optymalny, gdyż pozwala uniknąć kosztownej budowy lub wynajmu placówek oddziałowych.

Standardowe rozwiązanie Citibanku

Polski oddział jako główny system bankowy stosuje standardowe rozwiązanie Citibanku oferowane w ramach tzw. common release. Korzysta ono zarówno z systemów własnych, jak i zakupionych od firm zewnętrznych. Ostatnie z nich dotyczą obsługi kart kredytowych, jak też specyficznych produktów bankowych. Citibank modyfikuje jednak nabyte systemy bankowe dostosowując je do swoich potrzeb zróżnicowanych geograficznie i rynkowo. Zasadą banku jest nieujawnianie nazw i szczegółów dotyczących stosowanych rozwiązań.

Obecnie stosowane systemy zainstalowane są w trzech ośrodkach komputerowych i połączone skomplikowaną siecią komunikacyjną. W krajach, w których zastosowane są najlepsze rozwiązania tego typu, czas odpowiedzi (autoryzacja lub jej odmowa) nie zajmuje więcej niż 3 sek. Jak twierdzą przedstawiciele Citibanku, bank ten korzysta również z sieci bankomatowych obsługiwanych przez niezależne instytucje, takie jak np. Euronet.

Wdrożenie

Prace nad implementacją systemu w Polsce rozpoczęto w listopadzie 1997 r. Wtedy to Citibank (Poland) SA otrzymał standardowy zestaw aplikacji bankowych (common release) podobnie, jak w przypadku każdego kraju w danym regionie. Trzeba było jednak uwzględnić w nim niezbędne zmiany, konieczne z punktu widzenia lokalnych uwarunkowań. W Polsce dotyczyły one np. specyficznych przepisów bankowych, prawa dewizowego czy zasad raportowania do Narodowego Banku Polskiego. Ich analiza była podstawą do opracowania wielu dokumentów, na podstawie których zmodyfikowano i skonfigurowano oprogramowanie.

"Strategia wdrożenia oprogramowania w nowym oddziale Citibanku polega przede wszystkim na parametryzacji systemu, podczas gdy zmiany kodu są minimalne. Upraszcza to testowanie pozwalając je scentralizować" - mówi Jerzy Małecki, odpowiedzialny za projekt uruchomienia systemu do obsługi rachunków klientów indywidualnych w Citibank (Poland) SA. Przykładowo, proces certyfikacji zgodności systemu z wymaganiami roku 2000 - bardzo czasochłonny i wymagający dużych nakładów pracy - był przeprowadzony jednorazowo na podstawie testów common release. W wyniku tego system zainstalowany w Polsce jest już w pełni gotowy na przyjście kolejnego tysiąclecia.

Testy systemu

Po zakończeniu prac nad modyfikacją i parametryzacją systemu rozpoczęły się jego testy. W pierwszej fazie - SIT (Software Integration Testing) - przeprowadzono weryfikację integracji całości oprogramowania, funkcjonalności jego linii komunikacyjnych, jak również sprawdzono działanie wszystkich interfejsów łączących go z wewnętrznymi i zewnętrznymi systemami. Druga faza testów - UAT (User Acceptance Testing), której dokonano już w Polsce, dotyczyła kontroli poprawności systemu pod kątem merytorycznym. "Obie te fazy mamy za sobą, system zaś funkcjonuje już w Polsce" - stwierdza Jerzy Małecki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200