Wspólne budowanie

Program SiteMaster to narzędzie dla małych zespołów tworzących strony WWW.

Program SiteMaster to narzędzie dla małych zespołów tworzących strony WWW.

Większość aplikacji służących do budowania zawartości serwisów internetowych nie ma mechanizmów wspomagających pracę zespołową. Duże serwisy WWW zaś nie są efektem działania pojedynczych osób, ale nieraz kilkunastu specjalistów. Dla nich przydatne byłoby narzędzie, za pomocą którego mogliby automatycznie synchronizować podejmowane kolejne etapy pracy, często wykonywanej za pomocą różnych aplikacji. Zadanie to może spełniać program SiteMaster firmy Site Technologies.

Schemat działania programu SiteMaster jest stosunkowo prosty. Jego centrum stanowi repozytorium obiektów, z których mogą korzystać wszyscy członkie zespołu. Na serwerze produkcyjnym umieszczane są wszystkie elementy ukończonych podprojektów. Repozytorium (Staging Server) może działać na serwerze Windows NT. Wszystkie osoby, uczestniczące w projekcie, dysponują aplikacjami SiteMaster Developer, działającymi na stacji roboczej obsługiwanej przez ten serwer NT. Serwer więc musi zajmować się jedynie obsługą dostępu do obiektów, podczas gdy kopie aplikacji Developer obciążają poszczególne stacje robocze.

Ekran, jakim dysponuje twórca serwisu, jest podzielony na trzy części. W jednym z nich widoczna jest informacja o wszystkich elementach zgromadzonych w repozytorium, wchodzących w skład serwisu WWW . Ikony pozwalają na łatwą identyfikację cech poszczególnych elementów (np. stron, makra czy obrazków). Można filtrować wyświetlane obiekty, co jest wygodne dla osób odpowiedzialnych za określoną klasę obiektów (np. grafiki). Z tego okna można wyświetlane obiekty przeciągać do znajdującego się obok okna roboczego. W nim zaś odbywa się proces edycji strony (za pomocą wbudowanego do programu SiteMaster edytora) lub towarzyszących im skryptów. W dodatkowym, najmniejszym oknie wyświetlane są komunikaty, jakie SiteMaster wysyłał przy przetwarzaniu informacji o gromadzonych stronach.

Brak lidera

Istotną wadą programu jest pozbawienie go możliwości stosowania zróżnicowanego poziomu zabezpieczeń i uprawnień dla poszczególnych członków zespołu. Kierownik projektu nie może więc niczego zastrzec ani nikomu ograniczyć dostępu do wybranych elementów tworzonego serwisu. Co gorsza, program nie blokuje pobieranych obiektów - może się zdarzyć, że zmodyfikowany element zostanie zamazany przez inną osobę, która też go pobrała.

Program ma bardzo dobrze możliwości importowania zawartości serwisów WWW - także zapisanych w innych formatach, jak np. FrontPage. Można dokonywać przeszukiwania i zamiany w dowolnej liczbie obiektów znajdujących się w repozytorium. Wbudowana obsługa rozwiazania zbliżonego do języka 4GL ze znacznikami, pozwala na wbudowanie do tworzonego serwisu lepszej współpracy z serwerem. Można łatwo budować strony dynamiczne, mając szkielet strony statycznej, wystarczy oznaczyć ją jako dynamiczną i wstępnie zdefiniować zewnętrzne źródło danych (np. bazy danych zgodnej z interfejsem ODBC).

Okno debugera to tylko jedno z narzędzi pozwalających na weryfikację poprawności działania serwisu. Ponadto w program SiteMaster wbudowano analizator plików log, Event Watcher zaś pozwala na uruchamianie w zadanym czasie czy sytuacji narzędzi administracyjnych.

<hr size=1 noshade>SiteMaster 4.0

Site Technologies Inc.http://www.sitetech.com

Cena: 995 USD za serwer (dodatkowo 295 USD za każdą licencję kliencką)

Obsługiwana platforma: Windows 95, NT 4.0 oraz jakikolwiek serwer WWW, działający na systemie Windows NT

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200