Trójwymiarowy Microsoft

Technologia Chrome Microsoftu powstała dzięki przejęciu otwartego standardu i zoptymalizowaniu go pod kątem systemu MS Windows.

Technologia Chrome Microsoftu powstała dzięki przejęciu otwartego standardu i zoptymalizowaniu go pod kątem systemu MS Windows.

Firma Microsoft, znana z promowania własnych rozwiązań technicznych, pracuje obecnie nad nowym standardem opisu scen trójwymiarowych. W Internecie od kilku lat w tym celu wykorzystuje się język Virtual Markup Language (VRML). Został on zatwierdzony jako standard w lutym br. Choć przedstawiciele Microsoftu oficjalnie zaprzeczają jakoby Chrome miał konkurować z VRML, to wiadomo że nowe rozwiązanie ma praktycznie wszystkie możliwości języka VRML.

Mający działać znacznie bardziej efektywnie Chrome, znajdujący się obecnie w fazie testów beta, powinien pojawić się na rynku na początku przyszłego roku, jako dodatek do systemu Windows 98. Stanie się także częścią systemu Windows NT 5.0. Oznacza to, iż w przeciwieństwie do VRML nowe rozwiązanie prezentacji trójwymiarowych scen i interfejsów będzie ściśle związane z platformą MS Windows. Jednocześnie łączenie Chrome z systemami operacyjnymi Microsoftu pozwoli na rzeczywiste rozpowszechnienie zastosowania interfejsów trójwymiarowych. Obsługa Chrome będzie wbudowana do przeglądarki Internet Explorer. Szczególnie ważną cechą Chrome są rozbudowane możliwości dołączania skryptów do poszczególnych elementów obrazów trójwymiarowych.

Chrome będzie stosował różne nowe technologie, zbudowane w Internecie. Do tworzenia scen będzie można wykorzystać elementy metajęzyka XML (Extensible Markup Language), języka VML (Vector Markup Language) i rozwiązania DirectX. Ta ostatnia technologia w wersji 6.0 będzie zawierać narzędzia do tworzenia obiektów zgodnych z Chrome. Niestety, wymagania sprzętowe Chrome są zaskakujące. Do poprawnego i płynnego działania przeglądarek wyświetlających sceny trójwymiarowe, tworzone zgodnie z tą technologią, potrzebny jest komputer Pentium II 350 MHz i 4 MB pamięci obrazu.

Pozycja języka VRML znacznie osłabła po podjęciu przez firmę Silicon Graphics decyzji o zamknięciu oddziału Cosmo Software, zajmującego się wytwarzaniem oprogramowania, przeznaczonego do budowania scen trójwymiarowych, nadających się do wyświetlania pod przeglądarkami VRML. Szef tego oddziału został pracownikiem Microsoftu. VRML Consortium, grupa zajmująca się standaryzacją prac rozwojowych VRML, stara się nawiązać współpracę z Microsoftem. Przewagą VRML jest możliwość obsługi bardzo dużych scen, które są prezentowane na całym ekranie, bez konieczności pośrednictwa przeglądarki.

W połowie sierpnia br. Microsoft udostępnił na swoim internetowym serwerze pierwszy zestaw narzędzi (SDK) do tworzenia obiektów zgodnych z Chrome wraz z dodatkowym oprogramowaniem i przykładowymi scenami trójwymiarowymi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200