Samochodowy triumwirat

Prokom został wykonawcą technicznym pilota systemu rejestracji kierowców i pojazdów.

Prokom został wykonawcą technicznym pilota systemu rejestracji kierowców i pojazdów.

Za wykonanie ogólnopolskiego systemu rejestracji pojazdów i kierowców w wersji pilotowej będą odpowiedzialni: Andrzej Florczyk, Eugeniusz Własiuk i Jacek Duch - zadecydował główny realizator finansowanych z funduszu PHARE projektów NL Berenshott wspólnie z użytkownikiem, czyli Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Projekt Pojazd i Kierowca, którego technicznym wykonawcą jest Prokom Software SA, ma zakończyć się w listopadzie br.

Do niedawna rozstrzygnięto 3 z 5 przetargów PHARE - na wyposażenie w sprzęt komputerowy ośrodków uczestniczących w instalacji pilotowej systemu (IBM Polska i Meridian), migrację danych (Positive SA) i opracowanie założeń systemu (Instytut Transportu Samochodowego). W końcu kwietnia br. NL Berenshott wraz z MSWiA zlecił opracowanie wersji pilotowej systemu gdyńskiej spółce Prokom. Wdrożenia ich mają kosztować 1,8 mln ecu.

Jednak główni zainteresowani projektem toczą boje o to, kto będzie wykonawcą ogólnopolskiej wersji systemu Pojazd i Kierowca, którego wartość szacuje się na 20 mln USD. Do jego realizacji resort powołał komisję sterującą pod przewodnictwem wiceministra Krzysztofa Lagi, która przyjęła za podstawowy dokument założenia projektowe Positive SA, będące także źródłem ministerialnej koncepcji pilota systemu. Z ostatecznymi decyzjami komisja poczeka jednak do listopada br., kiedy ma ruszyć wersja pilotowa systemu w 3 województwach.

Jak twierdzą przedstawiciele departamentu informatyki i telekomunikacji ministerstwa, na ogólnopolski system na pewno zostanie zorganizowany przetarg. I nieprawdą jest - jak stwierdził wysoki urzędnik resortu zastrzegający sobie anonimowość - że wykonawca pilota będzie głównym kandydatem do wykonania systemu docelowego. Jednak Marek Benczyński, dyrektor resortowego departamentu PESEL, sugeruje, że o ile projekt Prokomu powiedzie się, MSWiA mogłoby przenieść pilotową aplikację na pozostałe województwa. Chodzi tu nie tylko o centralną bazę danych, ale również oprogramowanie działające w punktach rejestracyjnych, czyli powiatowych wydziałach komunikacji. Przeniesienie aplikacji to jednak jeszcze nie wszystko. Wykonawca systemu docelowego musi przeszkolić samorządowych urzędników i dostarczyć niezbędny sprzęt. MSWiA mogłoby skorzystać z formuły udzielenia zamówienia publicznego na zasadach szczególnych ze względu na interes lub bezpieczeństwo państwa. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, procedura wyboru wykonawcy jest wtedy znacznie uproszczona.

Niektórzy sugerują, że dla Prokomu udział w przedsięwzięciu finansowanym z europejskich funduszów pomocowych może być wstępem do starania się o pozycję kontraktora ramowego PHARE w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Byłoby to możliwe jednak tylko wtedy, gdy Polska wejdzie do struktur Unii Europejskiej.

Jak leci pilot?

Pilotowa wersja systemu będzie działać w trzech ośrodkach Terenowych Banków Danych w Lublinie, Łodzi i Częstochowie. Ich wybór podyktowany był zróżnicowaniem platform systemowych - w Lublinie działa mainframe IBM, w Łodzi AS/400, a w Częstochowie serwer PC z systemem Unix.

Kto jest kim?

Andrzej Florczyk - pełni w projekcie funkcję "oficera łącznikowego" między Prokomem, NL Berenshottem i pozostałymi firmami. Obecnie jest szefem zespołu informatyków Krajowego Biura Wyborczego.

Jacek Duch - w projekcie Pojazd i Kierowca jest główny projektantem. Wcześniej był prezesem Oracle Polska.

Eugeniusz Własiuk - uważany za głównego "merytorycznego człowieka" w Prokom Software. W projekcie zajmuje się stroną techniczną realizacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200