50 mln użytkowników groupware

International Data Corp. przeprowadziła analizę rynku produktów do pracy grupowej.

International Data Corp. przeprowadziła analizę rynku produktów do pracy grupowej.

Liczba użytkowników oprogramowania typu groupware podwoiła się w 1997 r. i wynosi obecnie 50 mln użytkowników na całym świecie - donosi najnowszy raport firmy analitycznej IDC. Przychód z tego segmentu rynku w ub.r. to 1,3 mld USD. IDC przewiduje, że podwoi się on w ciągu najbliższych czterech lat (do roku 2002) i wyniesie 2,4 mld USD.

Według raportu "Collaborative Applications Software Market Review and Forecast 1997-2002", najpopularniejszymi obecnie na rynku rozwiązaniami są pakiety Domino/Notes firmy Lotus Development (8,9 mln nowych użytkowników w 1997 r.) i Microsoft Exchange Server (7,5 mln). Kolejne miejsca w raporcie zajmują Novell GroupWise (3,6 mln nowych użytkowników) i Netscape SuiteSpot (3,5 mln).

Nieco inaczej wygląda - według IDC - klasyfikacja producentów pod względem całkowitej sumarycznej liczby sprzedanych przez nich rozwiązań. Pierwsze miejsce zajmuje Domino/Notes, które ma 19,6 mln użytkowników na całym świecie. Drugie - GroupWise z 10,4 mln użytkowników, a dopiero trzecie - pakiet Microsoft Exchange z 9,5 mln użytkowników.

Przyczyny wzrostu

Przyczyn ogromnego wzrostu rynku pakietów groupware w ubiegłym roku IDC upatruje przede wszystkim w konsekwentnym migrowaniu użytkowników z typowych, ograniczonych rozwiązań poczty elektronicznej (np. Microsoft Mail, Lotus cc:Mail) do bardziej kompleksowych rozwiązań integrujących pocztę elektroniczną z mechanizmami obiegu informacji, takimi jak Lotus Notes i Microsoft Exchange. Podobny trend daje się zauważyć wśród użytkowników systemu NetWare. Coraz częściej odchodzą oni od popularnego pakietu pocztowego Pmail na rzecz kompleksowego rozwiązania Novella, integrującego funkcje sieciowego terminarza i aplikacji, pozwalającej tworzyć i uruchamiać procesy obiegu informacji.

Innym argumentem, przemawiającym za wdrażaniem pakietów realizujących mechanizmy pracy grupowej, jest coraz pełniejsza ich integracja z Internetem, a w szczególności serwerami WWW. Najnowocześniejsze rozwiązania oferują możliwość udostępniania skrzynek pocztowych za pośrednictwem przeglądarki WWW i pozwalają użytkownikom uczestniczyć w procesach obiegu informacji przy wykorzystaniu przeglądarki. Rozwiązanie takie jest o tyle ciekawe i zachęcające, że uniezależnia użytkownika od wykorzystywanej platformy systemowej - dostęp do poczty w identyczny sposób jest realizowany z Windows 95 i Solarisa i nie wymaga instalowania dodatkowego oprogramowania klienckiego.

Innym argumentem, skłaniającym do kupowania zintegrowanych pakietów, jest wciąż spadająca cena. Choć pozornie może wydawać się, że jest ona utrzymywana na tym samym poziomie, to w rzeczywistości pakiety są coraz tańsze, gdyż zawierają więcej nowych funkcji. Jeszcze do niedawna zarówno Lotus, Microsoft, jak i Novell korzystały ze swoich standardów przesyłania informacji. Jeśli użytkownik chciał wymieniać pocztę z Internetem, musiał nabyć oddzielny moduł, realizujący funkcję bramki SMTP. Obecnie wbudowano ją do podstawowego serwera i dostępna jest w cenie pakietu. Podobnie jest z obsługą innych mechanizmów. Użytkownicy Exchange'a otrzymują w tym samym pudełku dodatkowo bramkę realizującą wymianę poczty i synchronizację książek adresowych z pakietem Lotus Domino.

Czarne chmury nad konkurencją

IDC prognozuje trudny okres dla wszystkich firm dostarczających pakiety komunikacyjne, a znajdujących się poza wielką czwórką, czyli firmami Lotus, Microsoft, Novell i Netscape. Jeżeli nie znajdą one swojej niszy rynkowej lub nie zdecydują się na dostarczanie kompleksowych rozwiązań groupware, będą miały małe szanse na przetrwanie. Firmy takie jak IBM, On Technology, Radnet i Open Text, będą musiały znaleźć sobie partnerów, nawiązać strategiczne porozumienia z największymi producentami na rynku lub też przejąć mniejsze firmy, dostarczające rozwiązań uzupełniających ich ofertę.

IDC dzieli rynek groupware na dwie części: elektroniczne konferowanie i grupowe planowanie czasu (calendaring i scheduling). Pierwszy segment wzrósł z 300 tys. użytkowników w 1996 r. do 2 mln w ub.r. - głównie ze względu na dodanie takich funkcji do najnowszych wersji najpopularniejszych pakietów dostarczanych przez Microsoft, Lotusa i Netscape. Według IDC, sektor rynku groupware będzie rozwijać się najszybciej i w 2002 r. z możliwości elektronicznego konferowania będzie korzystać 38 mln użytkowników na całym świecie.

Z możliwości grupowego planowania czasu korzysta już wielu użytkowników, ale wzrost zainteresowania tą formą współdziałania w stosunku do roku ubiegłego wyniósł zaledwie 14%. Niemniej w 2002 r. z takich możliwości będzie korzystać 60 mln użytkowników.

Według IDC, dominującymi firmami na rynku groupware w 2002 r. będą Lotus i Microsoft.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200