Lepsze jest wrogiem dobrego
- Przemysław Gamdzyk,
- 11.05.1998
Nowe standardy: Advanced Authoring Format (AAF) i protokół HTTP-NG.
Nowe standardy: Advanced Authoring Format (AAF) i protokół HTTP-NG.
Dynamicznemy rozwój Internetu wymusza opracowywanie coraz doskonalszych rozwiązań technicznych do zapisywania i przesyłania danych.
Multimedia po nowemu
Pojawił się nowy standard formatu plików multimedialnych. Advanced Authoring Format (AAF) ma być jednolitym sposobem zapisu różnorodnych danych multimedialnych (zawierających dźwięk, obrazy statyczne i ruchome oraz teksty) - tak aby wymiana plików między odmiennymi programami do tworzenia tego typu danych nie musiała oznaczać konieczności prowadzenia kłopotliwej nieraz konwersji formatów. AAF ma stać się podstawowym formatem stosowanym w systemie MS Windows (podobnie jak w przypadku formatu strumieniowego przesyłania danych Advanced Streaming Format).
Format AAF przygotował zespół Multimedia Task Force. Tworzą go przedstawiciele następujących firm informatycznych: Microsoft, Adobe Systems, Avid Technology, Digidesign, Matrox Video Products Group, Pinnacle Systems, Softimage, Sonic Foundry i Truevision (przy dominującym udziale pierwszej z nich). AAF nie jest związany z żadną konkretną platformą sprzętowo-programową.
Obsługa AAF na razie nie zostanie wprowadzona do systemu Windows. Stanie się to najwcześniej w roku 1999, ale do tej pory powinny się pojawić rozszerzenia do systemów Windows 98 i NT 5.0, które będą obsługiwały ASF w nowej wersji 2.0. Microsoft nadal będzie wspierał standard AVI i zamierza dostarczyć bezpłatne narzędzia do konwersji między trzema promowanymi przez siebie formatami - AVI, ASF i AAF. Specyfikacja AAF jest dostępna w Internecie na stronie WWW Microsoftuhttp://www.microsoft.com/winmm/ .
Rozproszone przetwarzanie z XML
Następca popularnego protokołu HTTP, stanowiącego podstawę przesyłania dokumentów w World Wide Web - HTTP-NG - stanowi dobre rozwiązanie, służące do dystrybucji danych obiektowych, gdy połączy się go z możliwościami oferowanymi przez język opisu struktury dokumentów, jakim jest eXtensible Markup Language (XML). W efekcie może powstać nowy standard przesyłania obiektów w sieci. Obecne rozwiązania bazujące na protokołach CORBA i COM nadal będą funkcjonować - jedynie transport obiektów będzie odbywał się przy "przepakowaniu" danych za pomocą XML i przesłaniu ich wg protokołu HTTP-NG. Pozwoli to na uzyskanie potrzebnej skalowalności - dotychczasowe zastosowania technik CORBA i COM było ograniczone do sieci wewnętrznych, gdzie czas uzyskiwania odpowiedzi z założenia nie jest zbyt długi.
Protokół HTTP-NG różni się od swojego prekursora znacznie większym poziomem bezpieczeństwa i możliwości diagnozowania poprawności transmisji. Microsoft jest poważnie zainteresowany tym nowym rozwiązaniem (opracowywanym przez Consortium World Wide Web), ale oficjalnie jeszcze nie poparł standardu HTTP-NG.
Advanced Streaming Format - stosowany jedynie do przesyłania danych strumieniowych
Audio Video Interleaved (oraz formaty WAV) - nie można używać go do przechowywania złożonych informacji multimedialnych
DirectX - zoptymalizowany pod kątem prezentacji obrazów trójwymiarowych
Open Media Framework - nigdy nie uzyskał powszechnej akceptacji
Adobe Photoshop Printing and System Division - format wykorzystywany jedynie do przechowywania statycznych obrazów i towarzyszących im informacji opisowych (metadanych)