Kolej na informatykę

W PKP zakończono proces tworzenia aplikacji wspomagających zarządzanie całym przedsiębiorstwem. Ich wdrożenie ma nastąpić jeszcze w tym roku.

W PKP zakończono proces tworzenia aplikacji wspomagających zarządzanie całym przedsiębiorstwem. Ich wdrożenie ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Polskie Koleje Państwowe (PKP) od lipca br. zaczną działać w zmienionej strukturze organizacyjnej, która ma ułatwić przeprowadzenie prywatyzacji tego przedsiębiorstwa. "Jest bardzo ważne, aby informatyka zawczasu wspomagała planowane zmiany środkami, którymi dysponuje" - mówi Kazimierz Jachimek, członek zarządu i dyrektor ds. techniki, informatyki i telekomunikacji w Polskich Kolejach Państwowych.

Z PKP - oprócz istniejącego już sektora trakcji i zaplecza warsztatowego - zostaną wydzielone trzy kolejne: przewozów pasażerskich, towarowych i infrastruktury kolejowej. Każdy sektor ma oddzielnie liczyć koszty i przychody ze swojej działalności. W przyszłości staną się one spółkami, po czym ok. 2005 r. firma ma być przekształcona w holding. "Poszczególne spółki wydzielone z PKP będą stosować różne systemy informatyczne, wspomagające ich działalność" - mówi Kazimierz Jachimek.

Dotychczas istniały cztery szczeble organizacji PKP, których funkcje częściowo się pokrywały. Zmiany mają doprowadzić do bardziej przejrzystego podziału zadań i pozwolą na wyodrębnienie organizacyjne poszczególnych "działalności" komercyjnych. Równocześnie pojawią się kolejne piony funkcjonalne, m.in. telekomunikacji. Powstał już pion informatyki kolejowej.

Potrójny system

Jednym z najważniejszych działań, podjętych do tej pory przez informatyków PKP, był trwający od kilku już lat projekt, określany wspólną nazwą SKPZ - System Kierowania Przewozami. Dzięki niemu ma powstać zintegrowany system wspomagający zarządzanie firmą. Oprócz już działającego systemu rezerwacji biletów, w jego skład wejdą trzy aplikacje: oprogramowanie wspomagające działalność w zakresie zawierania umów akwizycyjnych, obliczania należności za przewozy kolejowe i ewidencji wagonów. Według przedstawicieli PKP, właśnie zakończył się proces tworzenia tych systemów i jeszcze w tym roku zostaną one wdrożone w poszczególnych sektorach.

Nad tymi systemami pracowały trzy grupy (ogółem kilkudziesięciu informatyków) z Krakowa, Lublina i Centrum Informatyki Kolejnictwa w Warszawie. Nowe systemy stworzono za pomocą narzędzi Oracle'a na platformie Digital Equipment Corp.

W departamencie informatyki Polskich Kolei Państwowych pracuje ok. 1,4 tys. osób. W większości zajmują się oni serwisem i utrzymywaniem systemów, zakupionych w połowie lat 80. "Po wprowadzeniu do nich tylu zmian, związanych np. z dostosowywaniem oprogramowania do nowych przepisów prawnych, można właściwie powiedzieć, że są to już praktycznie nasze systemy" - mówi Kazimierz Jachimek. "Myśleliśmy, oczywiście, o oddaniu w outsourcing tej części naszej działalności, nikt nie jest jednak w stanie zapewnić wymaganego przez nas poziomu usług. Teraz, gdy zmieniają się przepisy, informatycy odrywani są od innych prac i zajmują się wprowadzaniem niezbędnych poprawek" - dodaje.

Jednolite finanse

Również w 1998 r. we wszystkich sektorach i pionach PKP rozpocznie się instalacja jednolitego systemu informacji finansowo-księgowej. "Prace nad wszystkimi nowymi rozwiązaniami związane są z zamiarem przejścia na jedno oprogramowanie obowiązujące w całej PKP. Dlatego też zastępujemy stare aplikacje nowymi" - twierdzą przedstawiciele kolei.

System powstał na bazie oprogramowania FMIS (Financial Management Information System) Computrona, przystosowali go zaś informatycy Polskich Kolei Państwowych. Składa się z modułów informowania kierownictwa, sprawozdawczości zarządczej, ewidencji finansowo-księgowej i zarządzania gotówką. Powstaną też podsystemy zamówień, zapasów i ewidencji środków trwałych. Przed wdrożeniem przejdzie testy w departamencie informatyki, a od strony użytkowej - w pionie nieruchomości kolejowych oraz trakcji i zaplecza.

E-mail i sieć

Polskie Koleje Państwowe są w trakcie budowania sieci strukturalnych w 8 największych ośrodkach, dawnych dyrekcjach okręgowych. Zostaną one połączone siecią rozległą, stworzoną z wykorzystaniem łączy cyfrowych (światłowody). Obecnie istnieje sieć pakietowa X.25 - KolPak, a pracownicy PKP korzystają dzięki niej z poczty elektronicznej. Właśnie ten system, a także system rezerwacji miejsc, pracują na razie jako jedyne na silnych komputerach i dużych instalacjach bazodanowych. Brak dużych komputerów, potężnych baz danych i zintegrowanej sieci to chyba największe "bolączki", nękające departament informatyki PKP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200