Ach, pieniądze z Internetu

Wielkopolski Bank Kredytowy - jako drugi bank w Polsce - w I połowie tego roku udostępni swoim klientom usługę bankowości internetowej.

Wielkopolski Bank Kredytowy - jako drugi bank w Polsce - w I połowie tego roku udostępni swoim klientom usługę bankowości internetowej.

Najprawdopodobniej drugim w kolejności polskim bankiem, który zaoferuje swoim klientom usługę bankowości internetowej, będzie Wielkopolski Bank Kredytowy (WBK). W pierwszej kolejności jego klienci będą mieli możliwość sprawdzania salda rachunku, a docelowo także dokonywania przelewów za pośrednictwem Internetu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, usługa ta zostanie zaoferowana w I połowie tego roku.

W przeciwieństwie do Powszechnego Banku Gospodarczego w Łodzi (obecnie Banku Pekao SA), uzyskanie dostępu do informacji o swoim koncie za pośrednictwem przeglądarki WWW nie będzie uzależnione od zapisania się do osobnego oddziału elektronicznego. Dostęp do bankowości internetowej będą mieć od razu wszyscy klienci WBK.

Nad stworzeniem odpowiedniego systemu pracują informatycy banku i zależna od niego firma informatyczna - PolSoft, twórca stosowanego w poznańskiej instytucji systemu bankowego. Na obecnym etapie przedsięwzięcia przedstawiciele Wielkopolskiego Banku Kredytowego nie zdecydowali się na gotowe, dostępne na rynku rozwiązania.

Do wprowadzenia bankowości internetowej przygotowuje się nowo utworzony Pion Bankowości Elektronicznej. Podlegają mu wszelkie systemy związane z przeprowadzaniem transakcji w sposób elektroniczny, w tym komórka odpowiedzialna za aplikację typu homebanking, a także centrum kartowe odpowiedzialne za obsługę transakcji dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych. WBK zamierza również wdrożyć, na bazie kart elektronicznych, system identyfikacji klientów.

Oba wdrożenia, ze względu na zbliżający się rok 2000, muszą być zakończone jeszcze w tym półroczu. Na ostatnie sześć miesięcy br. w poznańskim WBK będą zamrożone wszystkie nowe projekty informatyczne.

Internet a konkurencja

Zdaniem analityków z International Data Corporation (IDC), w tym roku znacznie wzrośnie zainteresowanie amerykańskich instytucji finansowych bankowością internetową. Usługa ta wchodzi w pakiet podstawowych usług banków, podobnie jak możliwość otrzymania karty kredytowej. Związane jest to z coraz bardziej konkurencyjnym rynkiem bankowości detalicznej. W ub.r. sprzedaż oprogramowania do tworzenia internetowych oddziałów banków wyniosła w USA 93 mln USD. W tym roku wzrośnie o 250%, tj. do 326 mln USD. W ubiegłym roku 1,2 tys. amerykańskich instytucji finansowych zdecydowało się na wdrożenie systemu bankowości internetowej. W tym ma ich być, wg oceny IDC, 7,2 tys.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200