ThinkPad dla małych firm

IBM od niedawna oferuje trzy nowe modele komputerów przenośnych ThinkPad. Ich główne atuty to umiarkowana cena i uniwersalne gniazdo UltraBay FX.

IBM od niedawna oferuje trzy nowe modele komputerów przenośnych ThinkPad. Ich główne atuty to umiarkowana cena i uniwersalne gniazdo UltraBay FX.

ThinkPad 390 to nowa rodzina notebooków, kierowana przez IBM na rynek małych i średnich firm. Komputery przenośne wprowadzone jednocześnie na rynki europejski i amerykański wyposażone są w opracowane oryginalnie przez IBM specjalne uniwersalne gniazdo UltraBay FX. W gnieździe standardowo instalowane są: stacja dyskietek i napęd CD-ROM 24x, ale użytkownik może wymieniać je na dodatkowy dysk, czytnik DVD lub drugi akumulator. Notebooki mają preinstalowany system Windows 98 oraz dołączony bogaty zestaw aplikacji, m.in. pakiet Lotus SmartSuite Millennium.

ThinkPad w Polsce

W Polsce dostępne są trzy modele ThinkPad 390: 20PL, 50PL i 70PL. Najtańsza wersja 20PL kosztuje 6650 zł i jest wyposażona w procesor Pentium MMX 233 MHz, 32 MB RAM, dysk o pojemności 3,2 GB i 12,1" wyświetlacz TFT. Cena modelu 50PL z procesorem Pentium II 233 MHz wynosi 8000 zł.

Najlepiej wyposażony spośród nowych notebooków IBM wprowadzonych na polski rynek - ThinkPad 390 70PL - zawiera Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM, 4,3 GB dysk i 14,1" wyświetlacz. Jego cena wynosi 12 210 zł. Komputery mają grubość ok. 46 mm i ważą mniej niż 3,5 kg.

Koniec obniżek?

Analitycy rynku przewidują, że już w przyszłym roku cena popularnych modeli notebooków będzie wynosić mniej niż 1000 USD. Ich zdaniem, w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy będzie utrzymywała się tendencja do systematycznego obniżania cen sprzętu.

Z opinią analityków rynkowych nie zgadzają się przedstawiciele IBM. Adalio Sanchez, dyrektor działu komputerów przenoś-nych, uważa, że w przyszłym roku nastąpi stabilizacja cen, ponieważ nadmierne zapasy notebooków w magazynach dużych producentów zaczynają się wyczerpywać. "Nie zamierzamy poświęcić niezawodności w zamian za niską cenę" - mówi Adalio Sanchez, zapowiadając, że w najbliższym czasie IBM nie wprowadzi tanich, kosztujących mniej niż 1000 USD, modeli notebooków.

Inny pogląd powszechnie głoszony przez analityków, z którym nie zgadzają się przedstawiciele IBM, to prognoza dotycząca coraz większych rozmiarów wyświetlaczy we wprowadzanych na rynek nowych modelach. IDC przewiduje, że już w 1999 r. największą popularnością będą cieszyć się notebooki z 14 i 15" wyświetlaczami LCD. Adalio Sanchez uważa, iż dla użytkowników ważniejsza jest rozdzielczość ekranu niż wzrost jego wymiarów. Właśnie nad poprawą rozdzielczości w swoich komputerach przenośnych pracuje IBM. "Sądzę, że jesteśmy obecnie na granicy wzrostu wielkości wymiarów notebooków" - mówi szef działu komputerów przenośnych w IBM, wyrażając wątpliwość, czy 15" wyświetlacze LCD znajdą szerokie zastosowanie w komputerach przenośnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200