Przegląd prasy zagranicznej

Liczba serwisów internetowych wzrasta w oszałamiającym tempie.

Liczba serwisów internetowych wzrasta w oszałamiającym tempie.

Zdaniem analityków International Data Corporation, w 2002 r. ich liczba przekroczy 2,2 mld. Do wzrostu zawartości Internetu przyczynia się możliwość łatwiejszej publikacji i zwiększanie liczby aktywnych internautów. Dla coraz większej liczby użytkowników Internet to nie tylko medium umożliwiające szybki dostęp do rozrywki czy aktualnych informacji o sytuacji na świecie, ale też źródło danych przydatnych przy prowadzeniu różnych badań.

Tu jednak zaczynają się problemy, gdyż wartościowe dane giną w zalewie informacji wątpliwej jakości. O próbach uporządkowania Internetu możemy przeczytać w październikowym numerze Upside. Żadna z 11 najpopularniejszych wyszukiwarek nie indeksuje więcej niż 16% wszystkich serwisów WWW. Nie ma więc żadnej gwarancji, że w grupie uzyskanych wyników znajdą się informacje w największym stopniu zaspokajające wymagania użytkownika. Tylko część spośród dostępnych informacji jest rzetelna, wyczerpująca i wiarygodna. Z misją pomocy internautom przy przedzieraniu się przez ogromne ilości bezużytecznych informacji powstają takie firmy, jak LookSmart, About.com czy Ask Jeeves, tworzące katalogi sprawdzonej zawartości.

Założyciele LookSmart wyszli z prostego założenia, iż użytkownicy poszukują informacji na pewną określoną, choć bardzo dużą liczbę tematów. Katalog LookSmart zawiera ponad 750 tys. adresów internetowych pogrupowanych w 60 tys. kategorii. Tworzenie katalogu składa się z dwóch etapów. Na pierwszym etapie elementem kluczowym jest oprogramowanie, które każdego dnia penetruje Internet w poszukiwaniu nowych stron, również w tzw. pierścieniach informacyjnych, i ważnych zmian w istniejących już serwisach. Nad tym pracuje 182 redaktorów - charakteryzujących się wiedzą ogólną lub specjalistów w danej dziedzinie, oceniających je pod kątem merytorycznym. Prezes LookSmart jest zdania, że w miarę rozwoju Internetu porządkowanie jego zawartości stanie się działalnością bardziej dochodową niż jej tworzenie.

Upside, październik 1999 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200