3Com dzwoni inaczej

Produkty z rodziny CommWorks mają uczynić z 3Com producenta liczącego się na rynku rozwiązań telekomunikacyjnych opartych na sieciach pakietowych.

Produkty z rodziny CommWorks mają uczynić z 3Com producenta liczącego się na rynku rozwiązań telekomunikacyjnych opartych na sieciach pakietowych.

Choć pierwsze produkty 3Com umożliwiające realizację usług telefonicznych za pomocą sieci pakietowych zapowiadano już rok temu, dopiero teraz firma ogłosiła ich oficjalną, wspólną nazwę. Wszystkie produkty 3Com związane z telefonią IP będą promowane pod szyldem CommWorks. Firma przedstawiła także podzielony na cztery etapy plan ewolucji rozwiązań z rodziny CommWorks, które docelowo mają być w pełni zintegrowane z tradycyjnymi sieciami telefonicznymi.

Pusto w worku

Na razie 3Com nie oferuje wielu produktów z dziedziny telefonii pakietowej. Pierwszy, wprowadzony na rynek na początku br., to system Total Control IP Telephony System. Jest on skonstruowany z trzech elementów: bramek, które integrują sieć pakietową z tradycyjną siecią telefoniczną, gatekeeperów, realizujących takie funkcje, jak identyfikacja użytkowników systemu, zarządzanie ruchem, przekazywanie informacji o wykonanych połączeniach do systemu billingowego, oraz serwerów odpowiedzialnych za przechowywanie kluczowych dla całego systemu danych (tzn. informacji o użytkownikach, billingu itp.), a także realizujących dodatkowe funkcje, np. poczty głosowej.

Chociaż 3Com oferuje już podstawowe bramki pomiędzy sieciami PSTN i IP oraz gatekeeperami, to nie uczynił jeszcze wiele, by oferowane przez niego sieci telefoniczne oparte na protokole IP udostępniały możliwości bardziej zaawansowane niż tradycyjne PBX-y.

Cztery kroki do przyszłości

Nie wiadomo jeszcze, jak szybko 3Com zamierza poszerzyć możliwości swojego rozwiązania. Firma zapowiada jednak, że wykona to w czterech etapach.

W pierwszej kolejności wprowadzi na rynek oprogramowanie serwerowe, umożliwiające przesyłanie faksów w sieciach pakietowych. Serwer faksowy pozwoli na wysyłanie i odbieranie dokumentów z wykorzystaniem tradycyjnych faksów, klienta poczty elektronicznej lub przeglądarki internetowej. Odpowiedzialny będzie także za kierowanie faksów najbardziej optymalną trasą - w zależności od preferencji użytkownika: najtańszą lub najszybszą. 3Com wprowadzi na rynek urządzenia, które umożliwią użytkownikom końcowym wykorzystującym jedną linię telefoniczną równoczesne przesyłanie danych i realizowanie połączeń telefonicznych (Internet Call Waiting).

W drugim etapie ewolucji urządzeń CommWorks firma zamierza dostarczyć na rynek oprogramowanie realizujące funkcje call center za pomocą WWW . Klienci firmy i jej partnerzy będą mogli inicjować kontakt z pracownikami firmy tradycyjnie, za pośrednictwem telefonu lub wchodząc pod określony adres na serwerach WWW . Umożliwi to użytkownikom technologii CommWorks tworzenie serwisów internetowych, pozwalających np. na bezpośredni kontakt telefoniczny z przedstawicielem handlowym lub pracownikiem serwisu po wybraniu odpowiedniej opcji na przeglądanej stronie WWW.

Jednocześnie z tą technologią 3Com umożliwi użytkownikom serwerów CommWorks dostęp do poczty elektronicznej, faksów i poczty głosowej z wykorzystaniem praktycznie dowolnego klienta: programu pocztowego, telefonu lub komputera naręcznego.

Firma wzbogaci także funkcje własnych serwerów PBX, pracujących z wykorzystaniem protokołu IP, w możliwość identyfikacji numeru dzwoniącego, połączenia oczekującego itp. Wprowadzi również nowe modele telefonów stacjonarnych działających na bazie protokołu IP.

Dopiero w trzecim etapie rozwoju rodziny CommWorks 3Com planuje dostarczenie bardziej zaawansowanych rozwiązań, takich jak konferencje głosowe inicjowane z poziomu stron WWW, budowa głosowych sieci VPN (pomiędzy punktami końcowymi komunikacja byłaby szyfrowana) czy też przypisanie jednego numeru telefonicznego użytkownikowi, bez względu na to, w którym miejscu firmy i przy którym komputerze w danej chwili będzie on się znajdował.

Realizacja tych rozwiązań wymusi dodatkowo zastosowanie usług katalogowych. 3Com nie poinformował jednak, czy takie usługi opracuje samodzielnie, czy zdecyduje się na licencjonowanie jednego z produktów dostępnych na rynku.

W tym etapie firma zamierza również dostarczyć na rynek kolejną generację telefonów IP pracujących bezprzewodowo. Umożliwi także bezprzewodowy dostęp do serwerów realizujących usługi telefoniczne i multimedialne z poziomu innych urządzeń, np. komputerów podręcznych.

Ostatnim etapem realizacji programu CommWorks ma być zapewnienie pełnej konwergencji tradycyjnych sieci telefonicznych z sieciami pakietowymi. 3Com nie ujawnił, jak ma przebiegać realizacja zadań tego etapu.

Bez wiążących terminów

3Com na razie kieruje ofertę rozwiązań CommWorks do firm świadczących usługi telekomunikacyjne - przede wszystkim dostawców usług internetowych, mających już własne, rozbudowane sieci IP, które mogą wykorzystać do świadczenia usług transmisji głosu i danych.

Firma nie przedstawiła jednak harmonogramu realizacji rozwiązań CommWorks. Zapowiada, że część z wymaganych do realizacji strategii CommWorks technologii pozyska na drodze przeję- cia mniejszych, rozwijających je producentów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200