Pakiety z przyszłości

Mijająca dekada była dla producentów systemów klasy MRP II/ERP okresem prosperity. Jakie są perspektywy rozwoju tego typu oprogramowania?

Mijająca dekada była dla producentów systemów klasy MRP II/ERP okresem prosperity. Jakie są perspektywy rozwoju tego typu oprogramowania?

W przyszłości systemy MRP II/ERP zostaną niewątpliwie włączone do Internetu, co umożliwi - bezpośrednio w systemie - składanie zamówień przez klienta. Nad zadowoleniem klienta mają czuwać systemy CRM (Customer Relationship Management) wspomagane przez hurtownie danych, umożliwiające kierownictwu firm przewidywanie oczekiwań i przyszłych zachowań klientów. Wszystkie one oczywiście zostaną - podobnie jak pozostałe moduły - połączone z oferowanymi dzisiaj modułami systemów MRP II/ERP: finansowymi, magazynowymi, logistycznymi czy produkcyjnymi.

Rok 2000 i co dalej?

Mijająca dekada była niewątpliwie dla producentów systemów MRP II/ERP okresem prosperity. Z jednej strony klienci dążyli do rozwiązań scentralizowanych, z drugiej - pod koniec dekady, zwiększenie przychodów firm informatycznych przyniosła obawa przed problemem roku 2000. Klienci masowo zaczęli wymieniać stare systemy na nowe, zwykle klasy MRP II/ERP. Od kilku miesięcy widać jednak spadek przychodów producentów tych rozwiązań. Niektórych z nich nawet dotknęły problemy finansowe.

Pytanie o kierunki rozwoju dużych systemów informatycznych wiąże się z jeszcze jednym aspektem. Użytkownicy, po latach złych doświadczeń z eksploatacją nieprzyjaznych systemów, nauczyli się "negocjacji" z informatyką i bardziej czytelnego wg jej zasad formułowania swoich potrzeb. Wyścig technologiczny z kolei usuwa ostatnie bariery niemożności zapewnienia przez systemy informatyczne oczekiwań klientów. Okazuje się, że dzisiaj w tej dziedzinie znacznie trudniej wymyślić potrzebę niż ją zaspokoić.

Zwiększone możliwości

Dostawcy proponują dalszy rozwój funkcjonalny, przygotowując wersje oprogramowania przeznaczone dla konkretnych branż. Pojawiają się specjalizowane wersje oprogramowania np. dla przemysłu spożywczego, elektronicznego, motoryzacyjnego. Rezygnuje się również z tzw. szybkiej ścieżki wdrożenia. Nie powiodły się próby "nałożenia" na istniejącą strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa nowego systemu. Dzisiaj nie rozpoczyna się praktycznie żadnego wdrożenia bez przygotowania organizacyjnego. Ułatwiają to tzw. modelery procesów biznesowych.

Producenci poszeszerzają też funkcjonalność systemów o moduły wspomagające handel elektroniczny i hurtownie danych. Praktycznie każdy z liczących się dostawców ma już w ofercie tego typu rozwiązania lub wprowadzi je do końca tego roku. Coraz większy nacisk producenci kładą także na aplikacje do optymalizacji łańcucha dostaw. Oprogramowanie to jest przeznaczone dla firm, których działalność w dużym stopniu opiera się na współpracy z dostawcami różnego typu dóbr.

Kontakt z klientem

Jedną z ważniejszych dróg rozwoju systemów klasy MRP II/ERP są rozwiązania do zarządzania kontaktami z klientem - CRM. Dzisiaj systemy informatyczne dostarczają informacje finansowe lub przeznaczone dla kierowników działów produkcji. Nie gromadzą jednak danych niezbędnych dla szefów działu marketingu. To mają ułatwić właśnie rozwiązania Customer Relationship Management.

Postulaty dotyczące rozwoju systemów MRP II/ERP

1. Systemy powinny obsługiwać zespoły robocze bez względu na ich lokalizację. Postulat ten jest w dużej mierze już zrealizowany, a przynajmniej widoczny w planach rozwojowych systemów.

2. Pakiety mają coraz bardziej przypominać "klocki do składania". Ułatwi to konfigurowanie systemów, a tym samym skróci cykl wdrożenia. Czasy monolitycznych systemów odchodzą w przeszłość.

3. W nowoczesnych systemach powinny być zastosowane dwie metody docierania do informacji. Pierwsza polegająca na samodzielnym pobieraniu informacji z bazy danych, druga podporządkowana procesowi obiegu dokumentów.

4. Rosnąca rozpiętość przestrzenna firm skłania do przyjęcia Internetu i sieci intranet jako podstawowego medium wymiany informacji.

5. Hurtownie danych jeszcze dzisiaj są luksusem. W przyszłości w efekcie rosnącej niejednorodności baz danych i konieczności integracji coraz większej liczby systemów będą oferowane jako standardowe produkty, niezbędne do szybkiego pozyskiwania informacji zarządczej.

6. Jedną z ważniejszych dróg rozwoju systemów klasy MRP II/ERP są rozwiązania CRM do zarządzania kontaktami z klientem.

7. Producenci przygotowują również moduły do optymalizacji łańcuchów dostaw.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200