Duży do małego

Choć producenci PC nie mówią o wojnie, to trudno oprzeć się wrażeniu, że właśnie się rozpoczęła.

Choć producenci PC nie mówią o wojnie, to trudno oprzeć się wrażeniu, że właśnie się rozpoczęła.

W krótkim czasie zagraniczni producenci komputerów - Compaq, Hewlett-Packard, Dell Computer i IBM - przygotowali podobne oferty na rynek małych przedsiębiorstw, niewiele droższe od produktów polskich. Różnice między nimi na ogół nie przekraczają 200 zł.

Gra toczy się o segment rynku niezwykle "wrażliwy" na cenę. Jego wielkość szacowana jest na ok. 200 tys. komputerów rocznie. Obniżka cen zagranicznych komputerów jest wymierzona głównie w dużych polskich producentów, sprzedających rocznie co najmniej kilka tysięcy sztuk. Jak dotąd to właśnie oni niepodzielnie panowali na rynku małych i średnich przedsiębiorstw.

Amerykańskie korporacje, zachęcające klientów niskim całkowitym kosztem użytkowania, nie miały możliwości konkurowania z polskimi firmami. Teraz sytuacja może się zmienić. Przedstawiciele tej grupy producentów liczą, że użytkownicy mający do wyboru sprzęt o zbliżonej cenie częściej będą decydować się na zachodnią markę.

Według raportu IDC, w II kwartale br. najwięcej komputerów osobistych w Polsce sprzedał Optimus, jednak udział spółki w rynku znacząco zmalał w porównaniu z I kwartałem. Optimus nieznacznie wyprzedził w sprzedaży biurkowych PC drugiego na liście Compaqa. "Prezentowanie wyników dotyczących tylko jednego kwartału jest zwodnicze. Wyniki za cały rok 1999 prawdopodobnie będą podobne do tych z lat ubiegłych" - mówi Marek Maciaś, rzecznik prasowy Optimusa. "Wygrane przez nas kontrakty są zapowiedzią, że duże dostawy naszego sprzętu nastąpią pod koniec tego roku" - dodaje.

Rywalizacja cenowa dotyczy komputerów o konfiguracji: Celeron 400 MHz, 32 MB RAM, dysk twardy o pojemności 4 GB i karta graficzna wyposażona w 4-8 MB pamięci. Do większości dołączono również kartę dźwiękową. Żadnego z markowych komputerów nie wyposażono natomiast w napęd CD-ROM, a zawierały one bogate oprogramowanie ułatwiające zarządzanie komputerem podłączonym do sieci.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200