Lektury prawie obowiązkwe

Al Ries, Jack Trout Marketing do góry nogami, tłum. Jolanta Pers, IFC Press, Kraków 1999

Al Ries, Jack Trout Marketing do góry nogami, tłum. Jolanta Pers, IFC Press, Kraków 1999

Wbrew tytułowi autorzy nie stawiają spraw na głowie. Obalają tylko pewne mity, które narosły wokół marketingu. Robią to z takim poczuciem humoru, że nawet najbardziej zatwardziały marketingowiec "starej daty" zastanowi się, czy dobrze postępuje, czy nie warto jednak przemyśleć wszystkiego od początku. "Religia generałów marketingu głosi, że sukces można osiągnąć po prostu bardziej się starając. (...) Chwytają się oni przekonania, że ich ludzie są trochę lepsi i jak tylko się trochę bardziej postarają lub udoskonalą, produkt lub reklama będzie trochę lepsza, prawda wyjdzie na jaw i konkurencja zostanie zmiażdżona. Ich strategia polega często na robieniu tego samego, co lider w danej kategorii, tylko trochę lepiej". Zdaniem autorów, tajemnica sukcesu marketingowego tkwi nie w tym, żeby bardziej się starać. I podpowiadają gdzie.

Zaletą książki jest też umiejętność zadawania pytań. Oto próbka: "Dlaczego specjaliści od marketingu sądzą, że dwa ruchy są lepsze niż jeden? Czy bokser wyrzuca w tym samym momencie lewą i prawą pięść?" albo "Jaka jest różnica między BMW a mercedesem? Różnica wiąże się nie z samochodem, lecz z kierowcą. Starsi kierowcy wolą uznane i droższe mercedesy. Młodzi preferują nowsze, mniej kosztowne BMW".

Nie sztuka jednak zaskakiwać czytających, wytykać im luki w wiedzy czy stereotypy w myśleniu. Prawdziwa wartość polega na inspirowaniu, na naprowadzaniu na taką ścieżkę rozumowania, po której można dojść do sukcesu. Autorzy Marketingu do góry nogami mają taką cenną wskazówkę praktyków biznesu, specjalistów od marketingu. Proponują zmienić tradycyjne myślenie, w którym akcent marketingowy jest położony na presję na środowisko i zmienianie postaw klientów na myślenie, w którym tak zmienia się organizację, aby wytworzyła produkt czy usługę lepiej broniącą się na rynku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200