Przegląd prasy zagranicznej
- Dorota Konowrocka,
- 06.12.1999
Zakładający licznie przedsięwzięcia internetowe młodzi ludzie wierzą, że wystarczy szybka decyzja, skłonność do ryzyka i eksperymentowania oraz zmysł ''wirtualnego biznesu'', aby odnieść sukces. Autorzy artykułu Getting Real About Virtual Commerce w najnowszym Harvard Business Review są jednak zdania, że świat internetowej ekonomii ulega stopniowym przeobrażeniom. O przyszłym sukcesie decyduje dobrze skonstruowana strategia i przewaga oparta na trzech czynnikach: zakresie oferty, braku związków z konkretnym dostawcą i bogatej, wyczerpującej informacji.
Zakładający licznie przedsięwzięcia internetowe młodzi ludzie wierzą, że wystarczy szybka decyzja, skłonność do ryzyka i eksperymentowania oraz zmysł ''wirtualnego biznesu'', aby odnieść sukces. Autorzy artykułu Getting Real About Virtual Commerce w najnowszym Harvard Business Review są jednak zdania, że świat internetowej ekonomii ulega stopniowym przeobrażeniom. O przyszłym sukcesie decyduje dobrze skonstruowana strategia i przewaga oparta na trzech czynnikach: zakresie oferty, braku związków z konkretnym dostawcą i bogatej, wyczerpującej informacji.
Dotychczas niewiele firm działających w świecie realnym odniosło sukces w starciu z przedsięwzięciami wirtualnymi. Wynika to z innych zasad działania w obu tych środowiskach. W rzeczywistym świecie przedsiębiorstwa wpływają na wybory konsumentów poprzez silną reklamę czy budowanie świadomości marki. Internet niweluje te przewagi, zmusza do konkurencji opartej jedynie na cechach produktu i sprzyja powstawaniu firm, których prawdziwą funkcją jest gromadzenie i udostępnianie w jednym miejscu wyczerpujących informacji o możliwie szerokim zakresie produktów.
Sklepy internetowe oferujące wyroby jednego producenta czy dystrybutora nie osiągają sukcesów.
Odnoszące je nie są bezpośrednio związane z producentami oferowanych przez siebie dóbr i usług. Tym samym bez zagrożenia własnych interesów mogą dokonywać porównawczych zestawień różnych ofert, tworząc warunki zbliżone do konkurencji doskonałej - zabójczej dla wielu producentów i korzystnej dla klientów.
Harvard Business Review, listopad-grudzień 1999 r.