Kamień milowy

Prokom Software SA oferuje klientom standardowe systemy wspomagania zarządzania.

Prokom Software SA oferuje klientom standardowe systemy wspomagania zarządzania.

Decyzja Prokom Software o oferowaniu klientom standardowych systemów wspomagania zarządzania może świadczyć o zmianie kierunku rozwoju firmy. W ostatnich kilku latach koncentrowała się ona na dużych kontraktach dotyczących budowy systemów pod klucz. Większość przychodów pochodziła z umów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Telekomunikacją Polską SA, Ruchem SA, Towarzystwem Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta SA czy Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń SA.

Zapomniany klient

Na początku rozwoju Prokom sprzedał swoje systemy finansowo-księgowe, gospodarki magazynowej i kadrowo-płacowe ok. 200-300 klientom, z których największymi były KGHM Polska Miedź i Telekomunikacja Polska SA.

Standardowe systemy wspomagania zarządzania mają być oferowane właśnie tym, nieco zapomnianym klientom. Nadal stosują oni stare aplikacje Prokomu, stworzone w architekturze rozproszonej, korzystające z terminali znakowych. Dzisiaj klienci ci szukają nowszych rozwiązań.

Zdaniem przedstawicieli Prokomu, to rynek i klienci wymusili na firmie zmianę sposobu działania. Polskie firmy są przejmowane przez zachodnie koncerny lub współpracują z zagranicznymi partnerami. Nowy właściciel czy partner wymuszają zaś stosowanie standardowych rozwiązań informatycznych. Prokom zamierza oferować im dwa systemy: SAP R/3 i Oracle Applications. "Musieliśmy albo zacząć konkurować z zachodnimi producentami, albo włączyć ich rozwiązania do naszej oferty" - tłumaczy Piotr Mondalski, wiceprezes Prokom Software. Kontrakt na sprzedaż i wdrożenia pierwszego z tych systemów Prokom podpisał z SAP Polska pod koniec 1998 r. Powodem był zamiar modernizacji dotychczas stosowanych rozwiązań przez jednego z największych klientów gdyńskiej spółki - KGHM Polska Miedź. Druga umowa, podpisana pod koniec listopada br. z Oracle Polska, dotyczy sprzedaży pakietu Oracle Applications. Przedstawiciele firmy poinformowali, że Prokom ma 2-3 potencjalnych klientów na ten system. Są to głównie dawni użytkownicy jego systemów finansowo-księgowych.

Na dwa systemy

Prokom nie zamierza podpisywać kolejnych kontraktów z producentami systemów klasy MRP II/ERP. Umowa z Oracle Polska nie oznacza także rezygnacji ze sprzedaży SAP R/3. "Mając oba rozwiązania w naszej ofercie, będziemy mogli łatwiej przekonać klienta do przejścia na jeden lub drugi system" - mówi Piotr Mondalski. "Oba systemy będziemy oferowali równolegle. Na świecie Oracle Applications wdrażany jest głównie w firmach ubezpieczeniowych i bankach, SAP R/3 - zakładach przemysłowych. Często jednak te charakterystyki nie przekładają się na polski rynek. W pierwszej kolejności będziemy jednak stosować ten klucz" - dodaje.

Rozwiązania dziedzinowe

Prokom nie zamierza całkowicie rezygnować z produkcji własnych aplikacji. Ograniczy się jednak do "oprogramowania dziedzinowego". "Polska jest dużym rynkiem, ale nie aż tak dużym, aby producent zachodni decydował się na poważne zmiany w swoim oprogramowaniu" - twierdzi Piotr Mondalski. Nowe wersje aplikacji - jak zapewniają przedstawiciele gdyńskiego producenta - mają być niezależne od platformy bazodanowej. "Nie chcemy być postrzegani jako firma monotematyczna" - mówi Piotr Mondalski. Dotychczas oprogramowanie Prokomu było oparte wyłącznie na bazie danych Informixa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200