Kto da więcej

Internetowe aukcje zaczynają odgrywać coraz większą rolę w transakcjach biznesowych.

Internetowe aukcje zaczynają odgrywać coraz większą rolę w transakcjach biznesowych.

Aukcje internetowe do tej pory kojarzyły się jedynie z rynkiem konsumenckim, gdzie z tej metody zakupów korzystali użytkownicy indywidualni. Najbardziej rozpowszechnione typy aukcji stosowanych w sieci globalnej to tzw. aukcje angielskie i odwrócone. Na aukcji angielskiej towar kupuje ten, który zaoferuje najwyższą cenę. Najwyższa oferowana wartość jest stale widoczna dla wszystkich uczestników aukcji. W aukcji odwróconej celem jest osiągnięcie jak najniższej ceny akceptowalnej przez sprzedającego. Tutaj najczęściej kupujący określa, co chce kupić (towar albo usługę), zaś sprzedający licytują się, kto wystąpi z korzystniejszą dla kupującego ofertą.

Właśnie ten rodzaj internetowych aukcji staje się coraz popularniejszy w kontaktach biznesowych. Stanowi tutaj alternatywę dla prowadzenia przetargu, w którym kupujący wybiera konkurencyjne oferty dostawców czy kooperantów.

Według przewidywań firmy Forrester Research, rynek aukcji internetowych w roku 2002 tylko w USA osiągnie liczbę 6,5 mln uczestników. Wielkość jego obrotów przekroczy 50 mln USD, z czego mniej niż jedna dziesiąta będzie przypadać na rynek konsumencki.

Firmy informatyczne dość późno dostrzegły potencjał rynku aukcji internetowych. Dlatego stosunkowo niedawno pojawiła się oferta komercyjnych rozwiązań, na bazie których można zbudować aukcyjny serwis internetowy. Dostępne są już także pierwsze oferty usług, tj. realizowania aukcji internetowych na zlecenie. Głównym graczem na rynku jest firma FairMarket (http://www.fairmarket.com), prowadząca internetowe aukcje na rzecz Della i Lycosa, a od niedawna także Microsoftu i Excite. Poza stałą opłatą miesięczną FairMarket pobiera jeden procent od wartości każdej zawartej transakcji.

W Polsce pojawiły się już pierwsze serwisy aukcyjne, jednak są to rozwiązania w początkowej fazie rozwoju. Nie korzysta z nich na razie zbyt wielu użytkowników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200