Po nitkach do klienta

Lubelska Lubella, producent makaronów, wdrożyła system wspierający pracę działu sprzedaży.

Lubelska Lubella, producent makaronów, wdrożyła system wspierający pracę działu sprzedaży.

Pierwsza część systemu wspomagającego pracę działu sprzedaży, nazwana EBI Plus (Elektroniczny Bank Informacji), została uruchomiona w Lubelli - dawniej Polskich Zakładach Zbożowych Lublin - w marcu 1998 r. Jej zadaniem było usprawnienie zarządzania na poziomie centrali i oddziałów regionalnych. Lubella produkuje i sprzedaje produkty spożywcze, w tym makarony, na terenie całego kraju. Obszar sprzedaży jest podzielony na 6 regionów, kontrolowanych przez kierowników regionalnych. Kierownicy regionalni zawierają umowy z hurtowniami, które rozprowadzają towar do sklepów. Zamówienia z konkretnych sklepów zbierane są jednak przez 90 przedstawicieli handlowych Lubelli, którzy przekazują je do wybranych hurtowni.

Informacja globalna

EBI Plus umożliwia gromadzenie wszelkich informacji o planach i projektach sprzedaży Lubelli oraz charakterystyce rynku, na którym działa - wiadomości o odbiorcach hurtowych i detalicznych, posunięciach konkurencji (np. ogłoszonych akcjach promocyjnych), cenach, popycie na poszczególne produkty itp. W ramach modułu Kontrola wprowadzane są do systemu informacje o pracy przedstawicieli handlowych oraz wysokości i charakterystyce sprzedaży. Tworzone są również raporty obrazujące efektywność poszczególnych regionów. Informacje są aktualizowane przez kierowników regionalnych raz w tygodniu.

"System umożliwił lepszą kontrolę pracy przedstawicielstw regionalnych, przede wszystkim kontrolę kosztów. Z poziomu centrali mamy dostęp do szczegółowych informacji, a jednocześnie możliwość tworzenia dowolnych analiz i zestawień, np. popytu na poszczególne produkty w całej Polsce" - mówi Jacek Zając, kierownik działu sprzedaży w Lubelli. EBI Plus jest powiązany z systemem transakcyjnym przedsiębiorstwa. Dzięki temu działy sprzedaży, znając stany magazynowe, mogą odpowiednio konstruować ofertę dla odbiorców.

Dane przenośne

Po roku pracy systemu EBI Plus dział sprzedaży wyszedł z inicjatywą zwiększenia jego zakresu funkcjonalnego. Na przełomie stycznia i lutego 1999 r. wprowadzono system EBI Mobile. Każdy przedstawiciel handlowy został wyposażony w komputer naręczny Philips Velo z systemem Windows CE. Na początku każdego dnia reprezentanci handlowi planują trasę i godziny odwiedzin w poszczególnych sklepach. Po każdej wizycie wprowadzają dane na temat ilości i rodzaju zamówionych towarów oraz stanu zaopatrzenia sklepu, co stanowi cenne źródło danych na temat konkurencji. Reprezentanci wpisują również, w jakiej hurtowni składają zamówienie. Dane są aktualizowane codziennie.

Korzyścią przy dość wysokiej rotacji wśród handlowców jest systematyczne tworzenie historii każdego sklepu, częstotliwości i wysokości jego zamówień, typowych potrzeb, co bardzo ułatwia przekazywanie kontaktów kolejnym reprezentantom handlowym. Dopełnieniem EBI Plus i EBI Mobile jest hurtownia danych EBI Knowledge, ewidencjonująca dane i umożliwiająca ich przetwarzanie przy użyciu mechanizmów OLAP.

Wdrożenie systemu przyniosło Lubelli wymierne korzyści. "Szybszy przepływ informacji wpłynął na szybkość podejmowania decyzji. W ten sposób, będąc dużym przedsiębiorstwem, reagujemy tak elastycznie jak niewielka firma. Uporządkowaliśmy dane, wyraźnie określiliśmy przydział zadań poszczególnych pracowników. Zwiększyła się również nasza efektywność. Widząc w pewnych rejonach większe zapotrzebowanie, możemy tam właśnie skierować naszych przedstawicieli i w ten sposób zracjonalizować zatrudnienie" - twierdzi Jacek Zając.

Podstawowym problemem w okresie wdrożenia było przełamanie niechęci handlowców. "Wdrożenie systemu niesie ze sobą dodatkową pracę związaną z wprowadzaniem danych. Zastosowaliśmy więc bodźce motywacyjne - premie uzależnione od sumienności i systematyczności w zasilaniu systemu danymi" - mówi Jacek Zając.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200