Maszyneria portalowa

Internetowy serwis Onet.pl będzie korzystał z coraz większej liczby komercyjnych narzędzi.

Internetowy serwis Onet.pl będzie korzystał z coraz większej liczby komercyjnych narzędzi.

Podstawą systemu bazodanowego zasilającego serwisy informacyjne portalu Onet.pl był serwer MS SQL. Teraz Onet przygotowuje się do przejścia na komercyjne oprogramowanie Oracle'a, które stosują znane światowe serwisy internetowe. "To kwestia czasu, kiedy zdecydujemy się na dalsze zakupy" - mówi Tomasz Kolbusz, wiceprezes zarządu Optimus Pascal. Dotyczy to np. narzędzi do personalizacji serwisu i obsługi internetowych ogłoszeń (tzw. ad server). Według nieoficjalnych informacji, inwestycje, jakie musi ponieść Onet.pl, sięgają kilkunastu milionów dolarów. "Jeszcze rok temu główny nacisk kładliśmy na oferowanie usług internetowych innym firmom. Dzisiaj najważniejszy jest portal" - mówi Piotr Wilam, prezes zarządu Optimus Pascal.

Portal internetowy Onet.pl należy do firmy Optimus Pascal SA, powstałej w wyniku połączenia wydawnictwa przewodników turystycznych Pascal, firmy Pascal Multimedia, zajmującej się publikacją programów multimedialnych, oraz Departamentu Internetu w Optimus SA (ta firma ma obecnie 75% akcji Optimus Pascal SA - pozostałe są własnością dwuosobowego kierownictwa firmy). Działalnością internetową w ramach Optimus Pascal zajmuje się 100 osób i wciąż trwa nabór. Coraz większa liczba pracowników zajmuje się rozbudową zawartości tematycznych serwisów składających się na portal.

Infoseek po raz drugi

Pod koniec października br. internetowy portal Onet.pl wyposażono w najnowszą wersję 3.1 wyszukiwarki Ultraseek, stosowanej przez znany serwis Infoseek. "Rozważaliśmy kilka rozwiązań, ale na wyborze Infoseeka zaważyła znajomość tej marki w Polsce" - mówi Tomasz Kolbusz. Infoseek zyskał popularność dzięki wieloletniej obecności na serwerze Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania w Uniwersytecie Warszawskim (http://infoseek. icm.edu.pl), gdzie działa starsza wer- sja 2.1. Onet nie ujawnia kosztów zakupu oprogramowania Infoseeka (wg cennika licencja kosztuje kilkaset tys. dolarów). W umowie ograniczono jednak zakres indeksowanych stron wyłącznie do treści polskojęzycznych.

Zainstalowane rozwiązanie wyposażono w dodatkowy moduł (http://search.onet.pl/help/twoja_w.html), dzięki któremu właściciel dowolnego serwisu internetowego może korzystać z pełnych możliwości tej wyszukiwarki przy ograniczeniu zasobu poindeksowanych stron do zawartości własnych stron (okno wyszukiwarki jest wówczas wyświetlane na jego stronach). Dotychczas Infoseek zainstalowany w Onecie zindeksował ok. 6 mln adresów URL. Informacje te należy jeszcze uporządkować i oczyścić.

Oprócz wyszukiwarki w dotarciu do wybranych stron WWW jest przydatny ich katalog, w którym strony są pogrupowane w drzewie hierarchii tematów. 10-osobowy zespół, zajmujący się katalogowaniem stron, w swojej pracy będzie używał modułu korzystającego z Infoseeka, dokonującego wstępnej kategoryzacji zasobów.

W domu towarowym

Najnowszą pozycją portalu jest przygotowany w ciągu ostatnich czterech miesięcy serwis e-commerce, nazwany pasażem handlowym (http://pasaz. onet.pl). Jest to katalog polskich sklepów internetowych współpracujących z Onetem. Propozycja ta jest przeznaczona głównie dla sklepów, których nie stać na zbudowanie własnej powszechnie rozpoznawalnej marki i zyskanie grupy stałych klientów. Do tej pory akces zgłosiło ok. 20 sklepów, w tym tak znane, jak internetowa księgarnia Merlin. Onet gwarantuje, że prezentowane sklepy są godne zaufania i przestrzegają podstawowych zasad handlu elektronicznego, w szczególności przy obsłudze klienta i wysyłce towaru. Sklepy obecne w pasażu mają rekomendację portalu.

"Portale muszą być instytucjami zaufania publicznego, w przeciwnym razie przegrają" - mówi Tomasz Kolbusz. Kluczowym zagadnieniem jest kwestia ochrony danych osobowych, głównie w zakresie tworzenia profili osobowych użytkowników Internetu. Największą rynkową wartością portalu jest znajomość użytkowników, którzy są potencjalnymi klientami elektronicznych sklepów. W przypadku Onetu z serwisu bezpłatnych kont pocztowych i stron internetowych (Republika WWW) korzysta ponad 300 tys. osób. Potencjalnie mogą one, rezygnując częściowo z prywatności, przekazać dane osobowe np. o zainteresowaniach, co pozwoli na personalizację informacji marketingowych.

W Internecie najważniejszymi serwisami stają się te, które oferują usługi detalicznego handlu elektronicznego. O popularności decyduje nie tylko zawartość (treść) serwisu, ale jego możliwości w zakresie e-commerce. Użytkownicy serwisów handlowych spędzają na nich zdecydowanie więcej czasu niż serwisów ogólnoinformacyjnych. A Onet zmierza do łączenia tych dwóch obszarów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200