Barometr 1999

Według wstępnych szacunków, w ub.r. w Polsce sprzedano aż 800 tys. komputerów PC, rok wcześniej - 620 tys. Sprzedaż komputerów przenośnych wzrosła o 30% do 44 tys. sztuk.

Według wstępnych szacunków, w ub.r. w Polsce sprzedano aż 800 tys. komputerów PC, rok wcześniej - 620 tys. Sprzedaż komputerów przenośnych wzrosła o 30% do 44 tys. sztuk.

Ubiegłoroczne przewidywania producentów sprzętu komputerowego dotyczące rynku PC w 1999 r. były bardzo rozbieżne. Analitycy spierali się, czy problem roku 2000 obniży czy zwiększy popyt. Ostatecznie okazało się, że w Polsce liczba sprzedanych komputerów wzrosła w porównaniu z rokiem 1998 o prawie 30%. Wynik zapewne mógłby być lepszy, gdyby nie niekorzystne czynniki gospodarcze, nie związane z problemem roku 2000. W pierwszej połowie minionego roku rynkiem poważnie zachwiał wzrost kursu dolara. W tym okresie większość firm odnotowała gorsze wyniki sprzedaży. Kiedy kurs dolara ustabilizował się, a firmy przygotowywały się do jesiennego sezonu zakupów, we wrześniu na Tajwanie nastąpiło trzęsienie ziemi, które spowodowało wzrost cen części komputerowych.

Wyliczanka

Jak co roku, ocena wielkości rynku komputerów PC, uznawana przez wielu specjalistów za "barometr" koniunktury rynku informatycznego, nie jest łatwa. Najwięcej trudności nastręcza oszacowanie sprzedaży rzeszy małych firm składających komputery.

Dystrybutorzy zwracają uwagę, że dane przedstawiane przez firmy analityczne i GUS nie uwzględniają "szarej strefy", na którą w dalszym ciągu przypada znacząca część obrotu komputerami PC w Polsce.

Ogólną liczbę sprzedanych komputerów można szacować na podstawie danych dotyczących liczby sprowadzonych do Polski układów pamięci, monitorów, klawiatur, procesorów czy licencji systemów operacyjnych rozprowadzanych przez Microsoft. Na podstawie wstępnych informacji pochodzących od producentów i dystrybutorów podzespołów, liczba sprzedanych w ub.r. w Polsce komputerów PC (stacjonarnych, note- booków i serwerów intelowskich) osiągnęła ok. 800 tys.

Markowe w natarciu

W 1999 r. na polskim rynku PC zaszły istotne zmiany. Podobnie jak przed dwoma laty, wolniej rosła sprzedaż firm krajowych. Optimus SA, od wielu lat lider rynku, zanotował nawet obniżkę sprzedaży. Po raz pierwszy w historii na drugim miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów PC znalazł się producent zachodni - Compaq Computer.

Uwagę zwraca wielkość sprzedaży komputerów przez dużych, światowych producentów. Tempo wzrostu sprzedaży Della, IBM i Compaqa przekracza 50%. Hewlett-Packard, który prowadził intensywną kampanię marketingową, deklaruje nawet podwojenie sprzedaży. Wzrost zanotowany przez zachodnich producentów wynika ze zmiany strategii polskich przedstawicielstw tych firm. Wprowadziły one do Polski tanie modele z procesorami Celeron skierowane głównie na rynek małych i średnich firm.

Wzrost ok. 30-proc. zanotował JTT Computer - producent komputerów Adax. Gdyby jednak z obliczeń wyłączyć komputery sprzedane Ministerstwu Edukacji Narodowej w ramach programu "Internet dla szkół", wyniki firmy w porównaniu do 1998 r. nie zmieniłyby się.

Optimus - mimo znanej marki i dużego udziału w rynku - zanotował spadek sprzedaży o 11 tys. (102 tys. w 1998 r.). Nowosądeckiej firmie nie pomógł nawet przetarg dla MEN. Sprzedaż na poziomie z ub.r. lub jej spadek zanotowała większość polskich producentów średniej wielkości, w tym firmy Baza, Format, Inwar i Mikrotech. Problemy mieli producenci obsługujący rynek SOHO. "Ochłodzenie gospodarki miało wpływ również na naszą działalność. Niektórych klientów po prostu nie było stać na wymianę komputerów" - mówi Dariusz Karbowski, właściciel firmy Format.

Słabsze wyniki gospodarcze firm wielu sektorów wpłynęły na zwiększenie zapotrzebowania na tzw. składaki. Dystrybutorzy części prześcigali się więc w walce o rynek podzespołów. Walka dotyczyła nie tylko cen - istotną bronią stały się terminy płatności. W opinii niektórych dystrybutorów, wielu drobnych producentów istnieje tylko dzięki korzystnemu kredytowi handlowemu.

Moda na przenośne

Ubiegły rok przyniósł 30-proc. wzrost sprzedaży komputerów przenośnych. Według wstępnych szacunków, w 1999 r. sprzedano ok. 44 tys. notebooków.

Liderem rynku pozostała Toshiba, która sprzedała rekordową liczbę 20,5 tys. Jej udział w rynku komputerów przenośnych zwiększył się w ub.r. do 47% (37% rok wcześniej). Drugie miejsce zajęły ex aequo firmy: Karen Notebook sprzedająca komputery California Access i Dell Computer.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200