Pod jednym dachem

System TeleKonto firmy Suntech z Warszawy ma ułatwić bankom udostępnianie usług finansowych za pośrednictwem różnych mediów.

System TeleKonto firmy Suntech z Warszawy ma ułatwić bankom udostępnianie usług finansowych za pośrednictwem różnych mediów.

Zazwyczaj banki, które chcą zaoferować klientom usługi na podstawie nowej metody komunikacji elektronicznej, musiały korzystać z różnych systemów informatycznych. Jednego dla usług oferowanych przez Internet, drugiego dla usług oferowanych przez stacjonarny telefon, jeszcze innego do komunikacji przez aparat komórkowy. "W ten sposób tworzyły się wyspy niezależnych rozwiązań. Kiedy pojawiała się nowa metoda komunikacji, bank decydujący się na jej wykorzystanie musiał wdrażać odpowiedni system. TeleKonto pozwala na proste dołączanie kolejnych sposobów komunikacji do istniejącego już systemu" - zapewnia Wojciech Franczak, wiceprezes firmy Suntech, która opracowała system TeleKonto.

Sterownik usługi

Przy opracowywaniu TeleKonta wykorzystywano technologię obiektowych baz danych, co w efekcie pozwala na stworzenie modelu informacyjnego, który można w zależności od potrzeb elastycznie rozbudowywać. Według producenta, dodanie nowej metody komunikacji polega na rozszerzeniu modelu i dołączeniu odpowiedniego sterownika. Dostępne są sterowniki dla protokołu HTML, WAP i bankofonów. Zdaniem przedstawicieli producenta, łatwo będzie można stworzyć kolejne - np. dla systemu komunikatów SMS czy telewizji cyfrowej.

Wdrożenie platformy TeleKonto ma zapewnić bankom jednolitą metodę zarządzania wszystkimi elektronicznymi usługami dedykowanymi różnym grupom odbiorców przez jeden zespół pracowników. System pozwala na prowadzenie zróżnicowanej (w zależności od kategorii, do której należy klient) taryfikacji za usługi, w powiązaniu z faktycznym stopniem ich wykorzystania. Możliwe jest wprowadzenie, zamiast stałego ryczałtu, opłat uzależnionych np. od liczby transakcji, kwot czy czasu korzystania.

Swoboda wyboru

Klienci mogą wybrać sposób dostępu do usług banku. "Jeśli w firmie do dokonania przelewu przez Internet potrzebne jest potwierdzenie go przez dwie osoby, a jedna z nich jest w delegacji, może tego dokonać np. za pomocą telefonu komórkowego" - wyjaśniają przedstawiciele Suntecha. Ponadto klient sam może decydować, jaką rolę w kontaktach z bankami mają pełnić poszczególne metody komunikacji. Na przykład może ustalić, że wyciągi mają być dostarczane pocztą elektroniczną przez system dwa razy w tygodniu oraz dodatkowo jednorazowo faksem pod wskazany numer. Poza tym klient może zażądać, aby system przesyłał mu każdorazowo informację SMS na telefon komórkowy w przypadku zmiany stanu konta.

TeleKonto jest certyfikowane do wykorzystywania z MS Windows 2000 i Microsoft SQL Server. System jest jednak niezależny od platformy bazodanowej. Współpracuje m.in. z bazami danych Informix, Oracle i Sybase.

Przedstawiciele Suntecha zapewniają, że prowadzą już wstępne rozmowy z dwoma bankami należącymi do pierwszej dziesiątki instytucji finansowych w Polsce, które są zainteresowane TeleKontem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200