Wirtualne domy towarowe

Uruchomienie kolejnych sklepów internetowych warszawskich Galerii Centrum i Smyka jest częścią strategii internetowej Domów Towarowych Centrum.

Uruchomienie kolejnych sklepów internetowych warszawskich Galerii Centrum i Smyka jest częścią strategii internetowej Domów Towarowych Centrum.

Właściciel Domów Towarowych Centrum, holenderska spółka Eastbridge, zamierza uczynić z nich głównego polskiego detalistę internetowego. Jeszcze w tym roku pojawi się kilka portali tematycznych, serwis aukcyjny i dwa nowe sklepy internetowe: galeria.com i smyk.com.

Po pierwsze, treść

Strategia internetowa grupy Eastbridge ma się opierać na serwisach tematycznych. Uruchomiony w październiku sklep internetowy empik.com oferuje także informacje o rozrywce i kulturze. W październiku będzie dostępny serwis galeria.com, zajmujący się zagadnieniami mody i urody, natomiast w listopadzie zostanie uruchomiona witryna smyk.com, związana z ofertą dla dzieci. W grudniu 2000 r. powinien rozpocząć działalność portal podroze.com, a później serwis dla kobiet i portal komputerowy.

Każdy z portali tematycznych będzie zawierał zarówno ofertę handlową, jak i serwis informacyjny. Ponadto każdy z nich będzie oferować usługi sieciowe, takie jak poczta elektroniczna, książka adresowa, kalendarz czy listy dyskusyjne. "W najbliższym czasie podpiszemy umowę o współpracy z jedną z ogólnopolskich rozgłośni radiowych. Prowadzimy też rozmowy z redakcjami czasopism kobiecych. Zależy nam na pozyskaniu jak najlepszej treści" - mówi Maciej Dyjas, prezes Domów Towarowych Centrum. Tymczasem informacje dla serwisów tematycznych przygotowuje powołana do tego celu 20-osobowa redakcja. Całość zawartości medialnej - zarówno witryn Domów Towarowych, jak i EMPiK-u - ma koordynować spółka Easy Net.

Po drugie, logistyka

W maju ma powstać serwis aukcyjny - aukcja.com. Według przedstawicieli Eastbridge, będzie on początkowo dostępny za darmo. Później za zgłoszenie towaru na aukcję będzie pobierana opłata w wysokości 50 gr oraz prowizja do 3% wartości transakcji. Na aukcję będzie można wystawić dowolny towar - nowy lub używany. Po dokonaniu zakupu, będzie można go odebrać w dowolnie wybranym sklepie należącym do sieci Eastbridge - jest ich 125 w 47 miastach. Przedstawiciele Eastbridge twierdzą, że w serwisie aukcyjnym będą mogli także uczestniczyć producenci i hurtownicy, oferując np. końcówki partii towarów.

Działania logistyczne związane z realizacją zamówień klientów zostały przekazane należącej do Eastbridge firmie Teleshopping. Obsługuje ona już jedną z największych firm sprzedaży wysyłkowej w Polsce - 3 Suisses, realizując 150 tys. zamówień rocznie. Teleshopping prowadzi także call center, co umożliwi klientom Domów Towarowych dokonywanie zakupów przez telefon.

Po trzecie, technologia

Od strony technologicznej plany internetowe Domów Towarowych Centrum będą realizowane przez należącą do firmy spółkę AGS New Media, która stworzyła m.in. sklep internetowy empik.com. Niedawno został podpisany list intencyjny, na mocy którego 50% udziałów firmy AGS i 50% udziałów Easy Net przejmie Elektrim (więcej str. 13). Współpraca z Elektrimem ma przynieść nie tylko wsparcie kapitałowe, lecz także umożliwić dostęp do nowoczesnych kanałów dystrybucji informacji, np. poprzez sieć telewizji kablowej (Elektrim jest właścicielem Aster City). Elektrim posiada także udziały w spółce CT Creative Team, która opracowuje aplikacje umożliwiające dokonywanie zakupów przez telewizję interaktywną i telefony komórkowe.

Priorytetem na najbliższe miesiące jest opracowanie rozwiązań informatycznych dla poszczególnych serwisów. "Każdy serwis jest jedyny w swoim rodzaju, dlatego przedsięwzięcie jest bardzo złożone od strony technologicznej" - twierdzi Wojciech Kaszycki, dyrektor techniczny w AGS New Media. Przy tworzeniu internetowego sklepu dla EMPiK-u firma AGS wykorzystała technologie takich firm, jak Netscape, Oracle i LiveWire. "Kolejnym etapem będzie wdrożenie oprogramowania księgującego transakcje dokonywane online - prawdopodobnie będzie to pakiet Oracle Financials" - dodaje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200