Drewniany portal

Internetowy serwis www.drewno.pl jest przykładem tematycznego portalu typu B2B. Pomaga małym przedsiębiorstwom branży drzewnej w nawiązywaniu kontaktów handlowych.

Internetowy serwis www.drewno.pl jest przykładem tematycznego portalu typu B2B. Pomaga małym przedsiębiorstwom branży drzewnej w nawiązywaniu kontaktów handlowych.

Witryna Wszystko o drewnie jest internetowym centrum informacji dla przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem drewna. "Prezentujemy w cyklu miesięcznym informacje dotyczące branży drzewnej, katalog dowiązań, zawierający usystematyzowany zbiór odnośników do stron związanych z branżą, oraz giełdę, dzięki której poprzez zamieszczanie ogłoszeń można szukać partnerów w biznesie" - mówi Dominik Jabłoński, jeden z właścicieli serwisu. Giełda jest najczęściej odwiedzaną stroną serwisu. Małe, lokalne firmy lub te dopiero rozpoczynające działalność w branży drzewnej nawiązują w ten sposób kontakty handlowe. W mniejszym stopniu serwisem zainteresowane są duże firmy, które mają własne sieci handlowe. W planach jest rozszerzenie serwisu o Centrum Wiedzy o Drewnie - wirtualną encyklopedię, dotyczącą drewna i pochodzących z niego wyrobów.

Surowiec w sieci

Początkowo serwis miał stanowić je-dynie promocję usług internetowych oferowanych przez firmę DrewNet przedsiębiorstwom działającym w branży drzewnej. Jednak okazało się, że przedsiębiorstwa te były bardziej zainteresowane serwisem niż typowymi usługami internetowymi.

Serwis jest na razie przedsięwzięciem deficytowym. Firma zamierza czerpać zyski z publikowania reklam oraz udostępniania bazy adresów elektronicznych. Obecnie każdego dnia na stronach pojawia się kilka nowych ogłoszeń, z których większość ma formę ofert handlowych. "Podstawową zaletą reklamowania się w serwisie czy korzystania z bazy adresów jest ściśle określona grupa odwiedzających. To wyłącznie przedsiębiorcy z branży" - stwierdza Dominik Jabłoński.

Większość użytkowników serwisu to małe lub co najwyżej średniej wielkości firmy, korzystające głównie z możliwoś-ci bezpłatnego umieszczenia ogłoszenia. W zależności od jego treści zazwyczaj przychodzi od kilku do kilkunastu odpowiedzi. "Odpowiedzi nadchodzą zarówno pocztą elektroniczną, jak i telefonicznie. Byłem mile zaskoczony ich liczbą. Okazało się bowiem, że umieszczenie ogłoszenia w serwisie było bardziej skuteczne niż jego publikacja w tradycyjnych mediach" - mówi przedsiębiorca, który zamieścił ogłoszenie w serwisie.

Właściciele witryny zamierzają, na wzór otwieranych w USA serwisów, takich jak ewood.com, zajmować się aukcjami lub pośrednictwem w handlu pomiędzy tartakami a dostawcami surowca drzewnego. Tutaj jednak na przeszkodzie stoi faktyczna monopolizacja rynku ze strony Lasów Państwowych, które posiadają 95% udziału w sprzedaży surowca krajowego. Firma uruchomiła serwis www.tarcica.pl, za pośrednictwem którego można zawrzeć kontrakty handlowe. "Myślimy także o sprzedaży maszyn i części zapasowych. Wydaje się nam, że tego typu usługi zyskałyby popularność ze względu na funkcjonujący obecnie w tej branży model sprzedaży wysyłkowej" - twierdzi Dominik Jabłoński.

Przedsiębiorstwa branży drzewnej, choć obecne w Internecie, nie wychodzą poza tworzenie stron stanowiących elektroniczne wersje folderów reklamowych. Czołówkę stanowią firmy meblowe, które uruchomiły wirtualne salony meblowe (np. Swarzędz SA).

Reklama za granicą

Stronę odwiedzają głównie internauci z Polski, choć zdarzają się też Niemcy, Szwedzi czy Szwajcarzy. Na razie nie ma obcojęzycznych wersji stron. "Niedługo zamierzamy rozpocząć reklamy serwisu również za granicą. Jeśli nasza oferta spotka się z zainteresowaniem, stworzymy wersje językowe" - zapewnia Dominik Jabłoński.

Serwis pracuje na Linuxie (odmiana Red Hat) i serwerze HP NetServer 5.0. Do Internetu podłączony jest łączem stałym 128 Kb/s (wkrótce 10 Mb/s).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200