Z komórką do klienta

Firma Kronopol z Żar wdroży, oparty na WAP, system dostępu do danych w SAP R/3.

Firma Kronopol z Żar wdroży, oparty na WAP, system dostępu do danych w SAP R/3.

Celem projektu jest ułatwienie pracy handlowcom i agentom firmy działającym w Europie. Za pomocą telefonu WAP przedstawiciel handlowy będzie mógł sprawdzić dane dotyczące klienta: adresy, telefony, stan limitu kredytowego, historię obrotu. Będzie mógł również sprawdzić bieżące stany magazynów zarządzanych przez system SAP R/3, a w przyszłości zarezerwować towar w magazynie.

Kronopol sp. z o.o. z Żar, producent płyt meblowych i budowlanych, planuje uruchomić system latem. Pełny zakres funkcjonalności systemu nie jest jeszcze ustalony. "Ostatnio dział reklamacji uznał, że rozwiązanie WAP pozwoliłoby skrócić czas obsługi zgłoszeń. Pracownik dokonywałby oględzin towaru u klienta, sprawdzając w międzyczasie, które partie surowców zostały użyte do produkcji wadliwych elementów" - mówi Jaromir Wróblewski, kierownik działu informatyki w Kronopolu.

Rozwiązanie przygotowywane dla Kronopolu przez Debis IT Services Polska składa się z kilku elementów. Wykorzystano m.in. dostarczane przez SAP narzędzia dla środowiska Java, m.in. bibliotekę zdalnego wywoływania funkcji RFC. Programiści Debisu stworzyli komponenty Java Beans, odpowiedzialne za komunikację i transfer danych do i z systemu R/3.

Handlowiec łączy się za pomocą mikroprzeglądarki z bramką (gateway) WAP, a ten kieruje zapytanie do serwera WWW. Zainstalowane na serwerze komponenty Java nawiązują komunikację z R/3, jednak nie bezpośrednio. Pomiędzy serwerem WWW a systemem R/3 wykorzystano jeszcze broker obiektowy Orbix. "Użycie tej warstwy nie było konieczne dla poprawnego działania rozwiązania. Chcieliśmy jednak wykorzystać potencjał Javy i fakt, że biblioteka RFC pochodzi bezpośrednio od SAP - to ona wymusza zastosowanie mechanizmów zgodnych ze standardem CORBA" - mówi Mariusz Kąkol z Debisu.

Duży nacisk położono w projekcie na mechanizmy bezpieczeństwa. Identyfikacja użytkowników może odbywać się na dwóch poziomach: w bramce WAP oraz niezależnie w samym R/3. W systemie SAP "tworzony" jest tymczasowy użytkownik, co służy wyłącznie do ustanowienia sesji komunikacyjnej pomiędzy bramką WAP a R/3. Dopiero w kolejnym etapie dokonywane jest właściwe logowanie użytkownika w systemie R/3.

Za wydobycie informacji z R/3 odpowiada aplikacja napisana w języku ABAP. Formatowanie danych odbywa się za pomocą standardowo dostępnych w systemie narzędzi do raportowania. Dane liczbowe przesyłane są do serwera jako tekst. "Podczas testów okazało się, że liczby zawierające kropkę dziesiętną były modyfikowane przez gateway WAP" - mówi Paweł Wala, koordynujący projekt ze strony Debisu w części dotyczącej obsługi SAP. Za konwersję do czytelnego dla przeglądarki WAP formatu WML odpowiada działający na serwerze WWW mechanizm Java Server Pages.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200