Internetowe SAPanie

Tematem przewodnim IV Ogólnopolskiego Kongresu SAP były usługi elektroniczne oparte na rozwiązaniu mySAP.com Marketplace.

Tematem przewodnim IV Ogólnopolskiego Kongresu SAP były usługi elektroniczne oparte na rozwiązaniu mySAP.com Marketplace.

W ciągu najbliższych dwóch lat SAP Polska zamierza oprzeć swoją strategię na trzech podstawowych elementach. Pierwszy z nich to koncentracja na pięciu branżach: telekomunikacji, energetyce (dystrybucyjnej i wytwórczej), bankowości, przemyśle i sektorze publicznym, obejmującym ochronę zdrowia, obronność i administrację.

Dla małych, przez Internet

Drugi element strategii polskiego oddziału SAP związany jest z silniejszym wejściem na rynek średnich przedsiębiorstw. "Do tej pory wszyscy więksi producenci systemów MRP II/ERP interesowali się największymi instalacjami. Podczas gdy na Zachodzie rynek średnich przedsiębiorstw jest bardzo prężny, generując większą część dochodów producentów oprogramowania wspierającego zarządzanie. W Polsce już wkrótce będziemy mieli do czynienia z podobną tendencją" - mówił Grzegorz Kozłowski, dyrektor generalny SAP Polska.

Sposobem wejścia na rynek średnich firm ma być oferowanie przez partnerów SAP dedykowanych branżowo, prekonfigurowanych systemów SAP R/3 oraz usług typu Application Hosting, czyli możliwości wynajmowania aplikacji za pośrednictwem Internetu, bez konieczności zakupu licencji. Usługi tego typu zamierza świadczyć m.in. Hektor (pisaliśmy o tym w CW 15/2000).

Elektroniczne społeczności

Trzeci element strategii SAP to próba stworzenia w Polsce społeczności elektronicznej (e-community), obejmującej przedsiębiorstwa dokonujące między sobą transakcji elektronicznych. "W przypadku systemów MRP II/ERP mieliśmy do czynienia z systemami wyspowymi, obsługującymi jedynie procesy wewnętrzne. Prawdziwy potencjał informatyki zostanie osiągnięty wtedy, gdy wiele przedsiębiorstw wykorzystujących ten sam system będzie komunikować się i prowadzić transakcje drogą elektroniczną" - przekonuje Grzegorz Kozłowski.

Firma SAP rozpoczęła za granicą już na przełomie roku tworzenie tego typu rynków elektronicznych w branży medycznej (wspólnie z Neofarma.com), chemicznej i farmaceutycznej (głównie na rynku niemieckim) oraz naftowej i gazowej (wraz z firmą Statoil). W celu tworzenia i obsługi rynków elektronicznych SAP utworzył spółkę zależną SAPmarkets z centralą w Palo Alto (Kalifornia). Rozpocznie ona działalność w maju br. SAP planuje zainwestować w SAPmarkets ok. 500 mln euro.

Mój SAP

W budowie elektronicznych społeczności pomóc ma promowane przez SAP od maja 1999 r. rozwiązanie mySAP.com, szczególnie mySAP.com Marketplace, będące - jak to określają przedstawiciele SAP - "pełnokrwistą aplikacją typu business-to-business", umożliwiającą wejście przedsiębiorstw w świat Internetu, współpracę rynkową i budowanie więzi z partnerami. "Świat oszalał na punkcie Internetu, od tego nie ma odwrotu. Za rok, dwa lata podobne szaleństwo obejmie również Polskę. Czas w Internecie biegnie 7 razy szybciej" - dodał entuzjastycznie dyrektor generalny SAP Polska.

Tegoroczny kongres SAP zgromadził w Warszawie ok. 700 uczestników z 300 firm, w tym - po raz pierwszy - firmy oferujące rozwiązania komplementarne do R/3. "Świat zmienia się bardzo szybko. Nikt nie wie, jak rynek producentów systemów MRP II/ERP będzie wyglądał za dwa, trzy lata. Tego typu spotkania pozwalają na wymianę poglądów i próbę wspólnego odgadnięcia przyszłości. Dobrze że formuła kongresu zmienia się, od promowania rozwiązań organizującej je firmy, w kierunku rozważań nad nowymi metodami zarządzania i modelami biznesowymi" - stwierdził jeden z uczestników kongresu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200