Telefoniczna ofensywa

Cisco Systems wprowadza na rynek nową wersję oprogramowania centrali telefonicznej CallManager 3.0, nowy serwer medialny i telefony IP.

Cisco Systems wprowadza na rynek nową wersję oprogramowania centrali telefonicznej CallManager 3.0, nowy serwer medialny i telefony IP.

Nowe produkty zgodne z architekturą Architecture for Voice, Video Integrated Data (AVVID) mają umożliwić skalowanie telefonii Voice over IP do obsługi dziesiątek tysięcy użytkowników. Cisco próbuje naruszyć stabilną dotychczas pozycję firm, oferujących tradycyjne rozwiązania telefoniczne oparte na centralach PBX.

Nowy CallManager

Funkcję sieciowej centrali telefonicznej pełni oprogramowanie CallManager, pracujące na platformie Windows NT Ser- ver 4.0 (o pakiecie tym pisaliśmy m.in. w CW 25/1999). Cisco udostępnia właśnie wersję 3.0, która może działać już pod kontrolą Windows 2000 i zapewnia integrację z usługami katalogowymi Active Directory. Oznacza to, że administratorzy odpowiedzialni za zarządzanie infrastrukturą telefonii IP mogą wymusić identyfikację telefonów pracujących w sieci nie na podstawie numeru MAC czy IP, lecz wg identyfikatorów zalogowanych użytkowników. Taka organizacja sieci telefonicznej sprawia, że do użytkownika przypisany jest zawsze ten sam numer wewnętrzny, konfiguracja i zestaw funkcji telefonicznych bez względu na to, z którego aparatu skorzysta.

CallManager 3.0 obsługuje środowisko klastrowe. Aby zwiększyć dostępność i skalowalność rozwiązania, użytkownicy mogą tworzyć klastry, składające się maksymalnie z 5 serwerów CallManager. Każdy klaster, jak zapewnia producent, może obsłużyć do 10 tys. aparatów telefonicznych. W maksymalnej konfiguracji możliwe jest zbudowanie sieci, składającej się z 10 klastrów i obsługującej maksymalnie 100 tys. aparatów.

Telefony dla wymagających

Równolegle z nową wersją CallManagera Cisco wprowadza na rynek 2 nowe modele telefonów IP włączanych bezpośrednio do sieci komputerowej: IP Phone 7910 i 7960.

Największe różnice w porównaniu z oferowanymi wcześniej telefonami to: wyposażenie ich w kartę sieciową 10/100 Mb/s (a nie tak jak dotychczas 10 Mb/s) i funkcja zasilania telefonu bezpośrednio z sieci komputerowej. Dotychczas każdy telefon musiał być wyposażony we własny zasilacz.

W rzeczywistości telefony nie są zasilane bezpośrednio z sieci, lecz wykorzystywane są do tego specjalne 48-portowe karty, doprowadzające zasilanie 48 V do portów sieciowych przełącznika Catalyst 6000, lub zewnętrzne zestawy gniazd Inline Power Patch Panel, współpracujące z dowolnymi przełącznikami sieciowymi i instalowane w szafach dystrybucyjnych. Urządzenia te automatycznie wykrywają, czy do danego gniazdka sieciowego dołączony jest telefon IP (odróżniają go od innych telefonów, komputerów, drukarek itp.) i w razie potrzeby przesyłają napięcie 48 V nięzbędne do pracy telefonu.

Wiele bramek

Ofertę nowych produktów uzupełniają bramki komunikacyjne, umożliwiające włączenie centrali CallManager do tradycyjnej telefonicznej sieci miejskiej, a także pozwalające na współpracę rozwiązania Voice over IP z analogowymi urządzeniami, takimi jak tradycyjne telefony i faksy, w ramach sieci korporacyjnej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200