Zarządzanie odwiedzającymi

Narzędzia dotychczas stosowane tylko w hurtowniach danych zaczynają być używane do analizy wykorzystania serwisów WWW.

Narzędzia dotychczas stosowane tylko w hurtowniach danych zaczynają być używane do analizy wykorzystania serwisów WWW.

Twórcy serwisów WWW potrzebują nowych metod analizy zachowań użytkowników, pozwalających przede wszystkim na przygotowania personalizowanej oferty - zarówno przekazu reklamowego, jak i zawartości prezentowanych stron. Nowym pojęciem używanym przez producentów oprogramowania jest Visitor Relationship Management (VRM - zarządzanie relacjami z odwiedzającym). Dla typowej firmy Internet jest jeszcze jednym miejscem kontaktów z klientami. Rzecz w tym, żeby także dane pochodzące z Internetu integrować, tworząc całościowy obraz klienta. W tym sensie VRM jest elementem składowym systemów klasy Customer Relationship Management (CRM - zarządzanie relacjami z klientem).

Serwis do hurtowni

Analizy potrzebne do prowadzenia VRM w przypadku popularnych serwisów WWW muszą być prowadzone na podstawie ogromnych ilości danych. Są to megabajty plików, zawierających informacje o odwiedzinach użytkowników na stronach, adresach użytkowników czy poszczególnych kliknięciach na dowiązaniach.

Typowe narzędzia do przetwarzania plików log są tworzone z myślą o administratorach. Pozwalają im na lepszą ocenę wydajności i poprawną pracę serwerów. Gdy w grę wchodzą inne potrzeby, jak badanie charakterystyk zachowań użytkowników serwisu, odnajdywanie typowych wzorców czy zależności interakcji osób przeglądających strony WWW, mogą być przydatne narzędzia analityczne, znane z rozwiązań hurtowni danych i systemów wspomagania podejmowania decyzji.

Konwergencja

SAS Institute, firma znana na rynku hurtowni danych, wyposaża swoje narzędzia w możliwości analizowania "strumieni kliknięć". W ramach podjętej inicjatywy e-Intelligence dostępny jest pakiet Web-Hound, pozwalający na konsolidację i analizę danych pochodzących z plików log serwerów WWW. SAS pracuje także nad rozwiązaniem e-Discovery, będącym rozszerzeniem zestawu Enterprise Miner, służącego do dogłębnego przeszukiwania danych. e-Discovery będzie pozwalał na odnajdywanie zależności w danych o odwiedzinach użytkowników i budowanie na tej podstawie ich profili. Trzecim pakietem jest IT Service Vision, aplikacja gromadząca dane o bieżącym obciążeniu serwisów internetowych i ośrodków call center. Dane te są przetwarzane na raporty zawierające charakterystyki wydajności tych systemów.

Z drugiej strony, firmy znane do tej pory z produktów do analizowania pracy serwerów WWW (głównie poprzez automatyczne przeglądanie plików log i tworzenie na ich podstawie raportów) zaczynają wzbogacać swoją ofertę o narzędzia służące do badania danych pochodzących z baz transakcyjnych. Firma WebTrends zamierza zintegrować ze swoimi produktami narzędzia Hyperiona, przeznaczone do prowadzenia analiz typu OLAP (Online Analitycal Processing). Skończyła się rozłączność zakresu działania firm tworzących narzędzia internetowe i rozwiązań do analizowania dużych zasobów danych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200