W poszukiwaniu informacji

Do końca roku PZU SA stworzy system poczty elektronicznej dla 5 tys. pracowników.

Do końca roku PZU SA stworzy system poczty elektronicznej dla 5 tys. pracowników.

Wdrożenie systemu poczty elektronicznej w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń SA jest pierwszym etapem budowy kompleksowego systemu zarządzania informacją. "W tak dużej instytucji, jak PZU, czasami trudno - nawet w poszczególnych biurach - odnaleźć niezbędne informacje i dokumenty. Chcemy ten proces maksymalnie usprawnić" - mówi Jacek Kocot, dyrektor Biura Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń SA.

Informacja powszechna

"Idea zastosowania poczty elektronicznej nie służy wyeliminowaniu papieru, na Zachodzie raczej zwiększa jego wykorzystanie. Będzie natomiast stanowić platformę dla systemu zarządzania informacją. Często pracownicy nie chcą albo nie mają czasu, by podzielić się wiedzą. Zdarza się też, że zabierają ją ze sobą, odchodząc na emeryturę lub przechodząc do innej firmy. Po zakończeniu projektu informacja przestanie być prywatną własnością przykładowego Jana Kowalskiego" - dodaje Jacek Kocot.

Do końca 2000 r. nowy system poczty elektronicznej zostanie wdrożony w ponad 400 lokalizacjach PZU i będzie obsługiwał ok. 5 tys. użytkowników. Zostanie oparty na serwerach Microsoft Exchange, zainstalowanych na platformie Windows 2000. Serwery poczty elektronicznej będą umieszczone w centrali, 14 oddziałach okręgowych i ok. 80 większych inspektoratach.

Wykorzystanie dużej liczby serwerów wynika ze stosunkowo małej przepustowości sieci PZU, średnio ok. 32 Kb/s. Dlatego przedstawiciele firmy przyjęli koncepcję systemu rozproszonego. Wdrożenie pilotażowe ma zweryfikować założenia, a liczba serwerów może się zmienić. "Żaden z oferentów nie proponował nam rozwią-zania centralnego. Niektórzy - w ramach projektu - chcieli zwiększyć przepustowość łączy, jednak koszty związane z utrzymaniem sieci rozległej rosną proporcjonalnie do zwiększania jej przepustowości. Naszym zdaniem przyjęte przez nas rozwiązanie będzie tańsze" - mówi Jacek Kocot.

Część ze 120 serwerów Windows 2000 będzie pełnić funkcję kontrolerów Active Directory. Przed zakończeniem wdrożenia poczty elektronicznej zostanie stworzony - m.in. na podstawie usług katalogowych - system szyfrowania listów elektronicznych, a także mechanizmy ich uwierzytelniania. "Właśnie ze względu na bezpieczeństwo zdecydowaliśmy się na Windows 2000 jako platformę dla systemu poczty elektronicznej" - twierdzą przedstawiciele Biura Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów PZU SA. Firma ubezpieczeniowa zamierza także stworzyć wewnątrz firmy własne centrum certyfikacji.

Śledzenie dokumentów

Za pośrednictwem poczty ma być docelowo przesyłana dokumentacja wewnątrz firmy. Najpierw jednak zostanie wdrożony system zarządzania dokumentami wraz z infrastrukturą umożliwiającą skanowanie, archiwizację dokumentów elektronicznych i wyszukiwanie informacji, a także z mechanizmami kontroli ich obiegu. Ma to usprawnić pracę wewnątrz firmy.

"Będziemy wiedzieli, kto otrzymał dane zadanie do wykonania, jak również, na jakim jest ono etapie realizacji" - przekonuje Jacek Kocot. Nie wiadomo jednak jeszcze, kto dostarczy system archiwizacji i zarządzania obiegiem dokumentów. Przetarg na wybór dostawców prowadzony jest przez Biuro Systemów Informatycznych PZU SA.

Przyspieszyć likwidację szkód

System poczty elektronicznej i zarządzania dokumentami zostanie w pierwszej kolejności wdrożony na potrzeby pracowników działu likwidacji szkód. PZU zamierza skanować większość dokumentów papierowych, w tym polisy i dokumenty powstałe podczas badania szkody. Pracownicy PZU będą mieli do nich dostęp za pośrednictwem swojego komputera. "Ułatwi to znacznie ich pracę, bowiem często się zdarza, że szkodę likwiduje inny inspektorat niż ten, który wystawił polisę" - mówią przedstawiciele PZU.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200