Lektury prawie obowiązkowe

Hermann Simon: Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Tłum. Ewa Balcerek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999.

Już podtytuł tej książki zwiastuje, że autor pragnie zapoznać czytelników z wiedzą trudno dostępną. Brzmi on: Czyli czego można nauczyć się od 500 najlepszych na świecie nieznanych firm. Czyżby to możliwe, aby firma była w swojej dziedzinie najlepsza na świecie, a mimo to nieznana? Otóż, jest to możliwe. Jest taki rodzaj firm, które osiągają sukces na rynku, nie dbając o rozgłos. A wręcz przeciwnie: są niezwykle powściągliwe w ujawnianiu informacji o sobie. Kim są ci mistrzowie?

Kilka przykładów tylko z rynku niemieckiego: Gerrietz, producent tkanin dla teatrów - 100% rynku, Hauni, producent maszyn do pro-dukcji papierosów - 90% rynku, Baader, producent wyposażenia do przetwórstwa ryb - 90% rynku, Tetra, producent pokarmu dla rybek akwariowych - 50% rynku. Autor książki przebadał 500 niemieckich firm małej lub średniej wielkości, które zdominowały swój rynek. Są szybkie, innowacyjne, skrom-ne, elastyczne. Nie dotyka je recesja. Są rekordzistami przetrwania. Mają charak-ter rodzinny albo są ściśle przez daną rodzinę kontrolowane. Są niezależne od mody czy cyklu koniunkturalne-go. Muszą się nastawiać na wzrost dzięki wychodzeniu poza granice rodzinnego kraju, ponieważ ich rynek w dowolnym pojedynczym kraju jest zbyt mały. Są zatem mistrzami eksportu.

Warto czytać tę książkę jak instruktaż. Przecież wiadomo, że wielkie polskie firmy nie wygrają konkurencji z globalnymi gigantami. Ale małe firmy niszowe... Dlaczego nie miałyby zawojować swojego rynku? Lepiej odpowiedzieć na pytanie: dlaczego tak.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200