Nisze Sybase'a

Celem Sybase jest uzyskanie dominującej pozycji na rynkach przenośnych baz danych i rozwiązań dla portali internetowych i korporacyjnych.

Celem Sybase jest uzyskanie dominującej pozycji na rynkach przenośnych baz danych i rozwiązań dla portali internetowych i korporacyjnych.

Sybase nie pretenduje już do roli lidera rynku relacyjnych baz danych. W ostatnim roku jej udział w rynku zmalał do ok. 3%, podczas gdy ogólna wartość rynku wzrosła o 18%. Aż 60% wpływów ze sprzedaży nowych licencji baz danych o całkowitej wartości 8 mld USD przypadło na Oracle 8i i IBM DB2; Microsoft z SQL Server osiągnął 13%, a udział Informixa wyniósł 4,3%. Sybase stawia sobie inne cele.

Złe wspomnienia

Z perspektywy czasu nawet pracownicy firmy oceniają wprowadzony w 1994 r. Sybase Adaptive Server 10 (SAS 10) jako produkt źle przetestowany, zawierający zbyt wiele błędów. Wprawdzie w wersji SAS 11 usunięto większość usterek, ale zła opinia o produkcie utrzymywała się jeszcze długi czas, utrudniając pozyskiwanie nowych klientów i dając poważne argumenty konkurentom Sybase.

Trzy lata temu szefem Sybase został John Chen, który postawił sobie za cel poprawę jakości produktów, obsługi klientów i skupienie się na wybranych dziedzinach. Wpłynęło to na wzrost obrotów w 1999 r. o 9% w stosunku do 1998 r.

Nisze i portale

Jednym z kluczowych elementów transformacji firmy jest oprogramowanie Sybase Enterprise Portal (SEP), wprowadzone na rynek w kwietniu br. Sprzedaż SEP ma zapewnić firmie przychód ponad 40 mln USD w br. Analitycy oceniają wartość rynku portali internetowych i korporacyjnych na ok. 14 mld USD w 2002 r., z kolei Gartner Group uważa Sybase za jednego z trzech głównych dostawców technologii portalowych, obok IBM i Oracle. Na początku sierpnia br. podczas konferencji użytkowników TechWave 2000 firma poinformowała, że najważniejszy element oprogramowania portalowego - nowy serwer aplikacyjny Sybase Enterprise Application Server 3.6 (EAS) - obsługuję Java 2 Enterprise Edition, co powinno znacznie uprościć tworzenie aplikacji portalowych.

Strategia produktów do zastosowań przenośnych i bezprzewodowych jest oparta na serii Sybase i Anywhere, w tym na bazie danych do wbudowywania SQL Anywhere. W ramach porozumienia z Casio do naręcznego komputerka Cassiopeia zostaną wbudowane aplikacje do obsługi handlu elektronicznego za pomocą telefonii komórkowej, oparte na produktach Sybase. Firma twierdzi, że jej udział w rynku aplikacji do zastosowań mobilnych wynosi 61%.

Optymista

Dyrektor generalny firmy zapewnia, że Sybase ma już za sobą 75% zaplanowanej transformacji z dostawcy baz danych i narzędzi do ich tworzenia w dostawcę usług i produktów internetowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200