Przegląd prasy zagranicznej

Poszukiwanie alternatywnej rzeczywistości

Poszukiwanie alternatywnej rzeczywistości

Pokój. Oświecenie. E-Biznes. Czy można połączyć te elementy? Tak, twierdzą dziennikarze miesięcznika eCompany, nowego przedsięwzięcia koncernu Time Warner. Pomoc w uzyskaniu dobrej karmy i zakończeniu nirwaną cyklu kolejnych narodzin i śmierci internauci mogą uzyskać dzięki serwisowi MyPotential.com. Został on założony przez Hinduskę, mieszkającą w Santa Barbara. Pomysł zaczerpnęła ona z książek Deepak Chopra, swojego ojca. Jak mówi, jego prace są stworzone dla Internetu. "Świat materialny jest nieskończony, ale nudny, nie dający głębszej satysfakcji" - twierdzi Deepak Chopra. Jego książka Creating Affluence: The A-to-Z Steps to a Richer Life stała się niemal biblią dla pracowników prężnie rozwijających się spółek technologicznych.

Poszukiwaniom sensu istnienia poświęcony jest także artykuł Better Living Through Austerity. Pracownicy firm należących do tzw. Nowej Gospodarki, zwłaszcza w Krzemowej Dolinie - przytłoczeni otaczającym ich światem - poszukują w życiu prostoty. Wzór czerpią z książki Your Money or Your Life, napisanej przez Joe Domingueza i Vicky Robin. Paul Schmitt, 27-letni pracownik działu badań i rozwoju Hewlett-Packarda, jest już zamożnym człowiekiem. Stać go na kupno luksusowego domu i samochodu, ale zdecydował się jeździć do pracy rowerem i wynajmować dom wraz z przyjaciółmi. "Nagle zdajesz sobie sprawę, że otaczają cię ludzie przepełnieni chciwością, których zabija stres. Im bardziej jesteś zaangażowany w wyścig szczurów, tym bardziej chcesz uciec, żyć prościej" - mówi wyznawca zasad promowanych przez Joe'a Domingueza i Vicky Robin. Ani on, ani jego przyjaciele nie chcą jednak rezygnować z wysokich pensji w sektorze informatycznym...

W metafizycznym klimacie utrzymuje czytelników Paul Collins, felietonista eCompany. Pyta: Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co dzieje się z "wymarłymi" stronami WWW? Przykładem są strony WWW serialu Time of your life, przygotowywanego przez Columbia Tristar Television. Poza "pilotem", nigdy nie nakręcono żadnego odcinka serialu. Mimo to poświęcone mu strony nadal dryfują w eterze. Nieraz wymarłe strony udaje się wskrzesić. Tak było w przypadku stron Heavensgate.com, które przygotowywały ludzkość na koniec świata po tym, jak w Ziemię miała uderzyć kometa Hale-Boppa. Na szczęście Ziemia ocalała, a prawa do stron odkupiło dwóch członków kontrowersyjnej organizacji Heavens Gate. Czekają zapewnie na następny kataklizm.

Redaktorzy eCompany zadają także czytelnikom pytanie: Co mają wspólnego ebola, ospa i piosenkarka Christina Aguilera? Rozprzestrzeniają się jak wirusy - twierdzą autorzy artykułu The sell. "Ludzka percepcja ma ograniczenia. Aby przebić się przez tysiące głosów w Internecie, niezbędna jest kreatywność. Krzyk nie jest twórczy" - w ten sposób w 1997 r. Steve Jurvetson, jeden z założycieli funduszu venture capital Draper Fisher Jurvetson, opisywał pojęcie viral marketing, co w wolnym tłumaczeniu można określić jako "wirusowe rozprzestrzenianie reklam". Viral marketing miał być alternatywą dla reklam na banerach.

Jedną z pierwszych firm, która w praktyce wykorzystała ten model reklamowy, była Hotmail, w którą zresztą fundusz Draper Fisher Jurvetson zainwestował. Kierownictwo Hotmail zadecydowało, aby do każdego wysyłanego przez użytkowników ich serwisu listu dołączać na końcu krótką informację o możliwości założenia bezpłatnego konta pocztowego. W ciągu 18 miesięcy firma miała 12 mln zarejestrowanych użytkowników, a na reklamę wydała nie więcej niż 500 tys. USD. Podobny sukces odniosła firma ICQ, udostępniająca serwis do prowadzenia internetowych pogawędek. Po kilku miesiącach z usług ICQ korzystało również 12 mln użytkowników. Wkrótce potem firma została sprzedana America Online za 300 mln USD. Zdaniem autorów artykułu, zaledwie 8% użytkowników sieci ma wpływ na to, co myśli 60% internautów.

--------------------------------------------------------------------------------

eCompany, październik 2000 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200