Efka w przeglądarce

Spółka ifirma.pl uruchomi, na zasadzie wynajmu oprogramowania, serwis internetowy oferujący obsługę księgowości małych firm.

Spółka ifirma.pl uruchomi, na zasadzie wynajmu oprogramowania, serwis internetowy oferujący obsługę księgowości małych firm.

"Chcemy zarabiać na sieci już teraz, a nie dopiero za kilka lat" - mówi Andrzej Parszuto, współwłaściciel firmy Power Media i zarazem prezes ifirma.pl. Spodziewa się, że przedsięwzięcie internetowe przyniesie zyski już po roku działalności. Spółka ifirma.pl powstanie dzięki porozumieniu zawartemu przez firmę Power Media, dotychczas zajmującą się przygotowywaniem serwisów internetowych, oraz Internet Investment Fund, wyspecjalizowany fundusz inwestujący w przedsięwzięcia internetowe.

Założyciele określają główny przedmiot swojej działalności jako konkurencję dla programów księgowych działających offline bezpośrednio w przedsiębiorstwach. Dzięki serwisowi internetowemu firmy mogłyby zlecić na zewnątrz prowadzenie księgowości według książki przychodów i rozchodów, przy zachowaniu bieżącego dostępu do dokumentacji. Oferta jest skierowana do małych firm, zatrudniających najwyżej kilka osób. Potencjalny rynek jest ogromny - 2,7 mln firm. Wiele z nich to przedsięwzięcia jednoosobowe. Liczba dokumentów w takich firmach jest zazwyczaj ograniczona do kilku faktur dziennie.

System dla tych, którzy się nie znają

"Sam prowadziłem działalność gospodarczą i wiem jak wiele trudności sprawia przedsiębiorcy prowadzenie całej ewidencji podatkowej, rozliczanie środków trwałych czy wypełnianie PIT-ów" - mówi Andrzej Parszuto. Polskie prawo podatkowe nie należy do najprostszych, a co więcej, małemu przedsiębiorcy bardzo trudno śledzić zmiany i modyfikacje przepisów, których nie skąpią urzędnicy Ministerstwa Finansów. "Nasz użytkownik po zmianie prawa zobaczy na ekranie nowe funkcje. Aktualizacja oprogramowania będzie się oczywiście dokonywać bez jego udziału" - mówi Wojciech Narczyński, wiceprezes ds. technicznych w ifirma.pl. Całość oprogramowania będzie bowiem działać po stronie serwisu.

Wyjściem dla małych firm jest korzystanie z zewnętrznego biura rachunkowego, lecz jest to rozwiązanie dość kosztowne, opłacające się od pewnego poziomu osiąganych przychodów. Podobnie jest z kupnem wyspecjalizowa- nego oprogramowania. "Ilekroć zmieniają się przepisy prawne, trzeba płacić za aktualizację takie- go oprogramowania" - twierdzi Andrzej Parszuto.

Natomiast serwis ifirma.pl ma udzielać podpowiedzi przedsiębiorcy. "Kiedy przedsiębiorca kupi samochód, musi wiedzieć, że jest to środek trwały i w jaki sposób należy go zaksięgować. Do tego dochodzą sprawy amortyzacji czy odmiennego księgowania różnego rodzaju paliwa. W naszym serwisie wystarczy wybrać opcję ÇZakup samochoduČ i odpowiedzieć na kilka konkretnych pytań zadanych przez system. Serwis sam będzie pilnował, żeby wszystko zostało zaksięgowane jak należy" - wyjaśnia Andrzej Parszuto. Kiedy przyjdzie czas na odprowadzenie podatku, system przypomni o tym przedsiębiorcy poprzez e-mail lub komunikat SMS.

Wszystkie operacje będzie można wykonywać za pośrednictwem przeglądarki WWW . Firmy będą w ten sposób prowadzić książkę przychodów i rozchodów oraz rejestry VAT.

Bez ograniczeń

Do stworzenia stron serwisu będzie wykorzystany czysty kod HTML, bez Javy i innych rozszerzeń. Przyjęte rozwiązania muszą uwględniać technologiczne ograniczenia potencjalnych użytkowników. "Dzięki temu z naszego serwisu będą mogli korzystać użytkownicy dysponujący starszymi przeglądarkami internetowymi, jak Navigator 3.0 czy Internet Explorer 4" - mówi Wojciech Narczyński. Odpowiednie przygotowanie stron sprawi, że z serwisu efektywnie będą korzystać nawet posiadacze wolniejszych modemów, a tych wśród właścicieli małych firm jest wciąż niemało.

ifirma.pl nie zamierza konkurować z portalami, także tymi finansowymi. Zamiast tego oferuje prowizję od przychodów uzyskanych od klien- tów pozyskanych za pośrednictwem portali. "Jest to zapewne przyszłościowy model, według którego kiedyś będą zarabiać portale. My chcemy być jednymi z pierwszych, którzy to umożliwią" - twierdzi Andrzej Parszuto.

Koszt przedsięwzięcia jest szacowany na ok. 2,5 mln zł. Firma, która zechce uczestniczyć w projekcie, będzie musiała płacić abonament 39 zł miesięcznie (pierwsze miesiące za darmo).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200