Linux ze wsparciem

Red Hat Software udostępnił kolejną, siódmą wersję Linuxa i oferuje płatną pomoc techniczną w Internecie.

Red Hat Software udostępnił kolejną, siódmą wersję Linuxa i oferuje płatną pomoc techniczną w Internecie.

Nie czekając na nowe jądro systemu Linux 2.4, firma Red Hat Software wprowadziła na rynek nową wersję systemu Red Hat Linux, oznaczoną numerem 7.0. System, usprawniony przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa i obsługi grafiki, oparty jest na jądrze w wersji 2.2.16. Najważniejszą nowością w ofercie nie jest jednak system, ale związana z nim inicjatywa Red Hat Network, dzięki której korporacyjni użytkownicy Linuxa będą mogli zautomatyzować zarządzanie aktualizacjami oprogramowania na stacjach roboczych i serwerach.

Bliżej producenta

Red Hat Network to serwis internetowy, umożliwiający użytkownikom Linux 7.0 zdalne, zautomatyzowane aktualizowanie wybranych komponentów systemu (podobnie jak funkcja Windows Update w przypadku systemów Microsoftu).

Użytkownik może zdecydować, czy chce tylko otrzymywać informacje o aktualizacjach, czy wraz z nimi - niezbędne pakiety instalacyjne, czy też instalacja ma się odbywać automatycznie, bez jego ingerencji. Użytkownik podejmuje również decyzję, które z komponentów systemu mają być aktualizowane, a które pozostają w dotychczasowej konfiguracji. Rozwiązanie to może być szczególnie przydatne tym firmom, które wykorzystują wiele serwerów linuxowych, a jednocześnie chcą maksymalnie uprościć administrowanie nimi.

Docelowo Red Hat Network ma się stać podstawowym interfejsem zarządzania dla administratorów Linuxa. Umożliwi m.in. sprawdzanie z zewnątrz bezpieczeństwa pracujących w firmach stacji roboczych i serwerów linuxowych, scentralizowane kontrolowanie wolnej powierzchni dyskowej, analizowanie dostępności systemu itp. Niektóre z tych funkcji będą realizowane lokalnie, inne zaś za pośrednictwem serwerów sieci Red Hat Network. Sieć umożliwi również korzystanie z odpłatnego wsparcia technicznego, które Red Hat zamierza świadczyć zarówno samodzielnie, jak i z pomocą innych firm.

Usługi Red Hat Network dostępne są bezpłatnie przez 60 dni dla wszystkich nabywców standardowej edycji Red Hat Linux 7.0 (nabywcy wersji Deluxe - 90 dni, wersji Professional - 180 dni). Po upływie tego okresu użytkownicy indywidualni muszą zapłacić ok. 10 USD miesięcznie za korzystanie z serwisu, a użytkownicy korporacyjni - ok. 400 USD rocznie za obsługę pojedynczego komputera.

Na starym jądrze

Red Hat Linux 7.0 zawiera wiele nowych sterowników graficznych, m.in. bibliote- kę Open GL Mesa i obsługę kart graficznych wyposażonych w układy i810, i815, Rage 128, Voodoo III oraz Voodoo V.

Integralną częścią systemu stały się narzędzia szyfrujące OpenSSH oraz OpenSSL, umożliwiające bezpieczne zdalne administrowanie systemem i realizację transakcji z wykorzystaniem serwera internetowego Apache. W systemie znalazło się również narzędzie CIPE pozwalające budować sieci wirtualne VPN.

Red Hat Linux 7.0 jest dostępny w trzech wersjach. Standardowa, zawierająca system operacyjny, kosztuje ok. 30 USD. Bardziej zaawansowana wersja Deluxe Workstation, dostępna w cenie ok. 80 USD, jest przeznaczona dla użytkowników indywidualnych i zawiera oprócz systemu również pełną wersję pakietu biurowego StarOffice 5.2 i wersję demonstracyjną Applixware 5.0. Wersja Red Hat Professional Server jest przeznaczona do pracy na serwerach i ma 6 dodatkowych płyt CD-ROM, m.in. z aplikacjami Veritas NetBackup 3.4, ARCserve IT, bazą danych IBM DB2 i pakietem biurowym StarOffice 5.2. Zawiera też programową obsługę macierzy dyskowych oraz możliwość tworzenia wirtualnych serwerów internetowych. Dostępna jest w cenie ok. 180 USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200