Telefonia inaczej

Avaya Communication, firma wydzielona z końcem września z Lucent Technologies, wkrótce wprowadzi na rynek rozwiązania telefonii IP, które bezpośrednio będą konkurować z produktami Cisco Systems.

Avaya Communication, firma wydzielona z końcem września z Lucent Technologies, wkrótce wprowadzi na rynek rozwiązania telefonii IP, które bezpośrednio będą konkurować z produktami Cisco Systems.

Zaletą produktów Avaya ma być bogactwo funkcji. Centrale telefonii IP dostarczane przez firmę mają działać również jako serwery poczty głosowej, serwery konferencyjne i serwery faksowe. Oferują zaawansowane możliwości routingu połączeń telefonicznych, czyli funkcjonalność niezbędną w centrach telefonicznych call center. Wszystkie nowe produkty są dostarczane w ramach wspólnej linii ECLIPS (Enterprise Class IP Solution), na którą składają się rozwiązania telefonii opartej wyłącznie na protokole IP i tradycyjne centrale PBX wzbogacone o możliwość włączania do sieci IP.

Centrale

Najważniejszym produktem jest Avaya IP600 Internet Protocol Communications Server, dedykowany serwer dostarczany w obudowie typu rack, przeznaczony do obsługi maksymalnie 240 telefonów IP w ramach jednej sieci lokalnej (z możliwym skalowaniem do obsługi 12 tys. telefonów za pośrednictwem wielu central).

Każdy serwer IP600 oferuje możliwość nie tylko zestawiania połączeń telefonicznych w sieci IP (a także za pośrednictwem bramek komunikacyjnych również do tradycyjnej sieci komutowanej), lecz także realizuje funkcję serwera poczty głosowej wraz z możliwością przesyłania faksów. Pozwala też na zestawianie połączeń konferencyjnych dla 6 telefonów. Koszt pojedynczego portu takiej centrali telefonicznej wynosi 500-750 USD, w zależności od konfiguracji.

Ciekawym rozwiązaniem ma być zapowiedziany Avaya R300 Remote Office Communicator. Produkt, który powinien pojawić się na początku przyszłego roku, będzie integrować funkcje małej centrali telefonicznej obsługującej do 25 użytkowników oraz routera, serwera firewall i serwera VPN. Umożliwi jednocześnie włączenie małych oddziałów firmy do sieci korporacyjnej za pośrednictwem łączy T1/E1 lub ISDN BRI, pozwalając przesyłać dane i głos (w przypadku gdy lokalna centrala będzie zintegrowana z centralą IP działającą w centrali firmy). Urządzenie można wyposażyć w lokalne bramki do miejskiej sieci telefonicznej, a za pośrednictwem dedykowanego portu 10/100 Mb/s - do lokalnej sieci komputerowej.

Avaya zapewnia, że cena podłączenia pojedynczego telefonu do Avaya R300 wyniesie 500-1100 USD.

Oprogramowanie

W ciągu miesiąca na rynek trafi nowa wersja oprogramowania Definity IP Solutions, które obecnie funkcjonuje na wszystkich dostarczanych przez firmę centralach telefonicznych Definity Enterprise Communication Server, integrujących tradycyjną telefonię z IP.

Nowa wersja oprogramowania umożliwi przesyłanie za pośrednictwem sieci IP zarówno rozmowy telefonicznej, jak i związanej z nią sygnalizacji telekomunikacyjnej.

Innym nowym pakietem, który umożliwia korporacjom integrację central IP z systemem informatycznym przedsiębiorstwa, jest Avaya Enterprise Directory Gateway. Aplikacja ta wzbogaca centrale Definity o możliwość komunikacji z zewnętrznymi źródłami informacji za pośrednictwem protokołu LDAP.

Telefony

Avaya wprowadziła na rynek 3 modele telefonów IP: modele 4612 i 4624 oraz programowy telefon IP Softphone.

Dwa pierwsze z nich są włączane do sieci za pośrednictwem standardowego okablowania piątej kategorii. Są wyposażone w dodatkowe gniazdko sieciowe, umożliwiające podłączenie komputera, a także wzbogacone o nie wykorzystywane obecnie gniazdo USB, port DSS i złącze podczerwieni. Telefony te obsługują standardowe kodeki głosowe G.711, G.723.1, G.723.1A, G.729A i G.729B, co umożliwia im również komunikację z użytkownikami aplikacji Microsoft Net-Meeting. Model 4612, z 12 klawiszami szybkiego wybierania numerów, kosztuje ok. 580 USD, a model 4624 (z 24 klawiszami szybkiego wybierania) - ok. 770 USD.

IP Softphone będzie dostępna w siedmiu wersjach językowych (nie będzie wśród nich wersji polskiej) i będzie udostępniać użytkownikowi kilka interfejsów graficznych - w zależności od tego, czy będzie korzystać z niego pracownik call center, czy zwykły użytkownik. Umożliwi również realizację połączeń konferencyjnych i przekierowywanie rozmów.

Cena pojedynczej licencji na programowy telefon wynosi ok. 230 USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200